zaterdag 23 november 2019

Enthousiast…


Het voetbalseizoen op de tikkie takkie voetbalschool bij RFC in Raamsdonksveer is achter de rug. Twee kleinzonen hebben er ook aan meegedaan. Cas vond het wel leuk, waar het is niet zo zijn ding, denk ik. Bij hem ligt de nadruk veel meer op judo. Bij zijn neefje Youri ligt dat anders. Dat kan je alleen al zien aan het verlanglijstje dat hij voor Sinterklaas heeft samengesteld. Een opsomming van een en al voetbaldingen, tot en met dingen van zijn held Christiano Ronaldo toe. Ook zijn tekeningen gaan vrijwel allemaal over voetbal, zoals je op de foto’s kan zien. .
Youri kan ook aardig uit de voeten op het voetbalveld, zo jong als hij is. Dat zal hij zonder twijfel van Pa hebben geërfd, van toen die in zijn jeugd voetbalde in clubs in ’s Hertogenbosch. Niet bij de FC overigens... Cas en Youri kregen na afloop van het tikkie takkie een mooi diploma uitgereikt. Ze houden er ook een oranje voetbalshirt aan over. Ik denk dat Youri wel verder gaat in de voetbalsport en wie weet Cas in het judo.
Nou ja. Een positief bericht: het ‘grote’ Oranje heeft zich weer geplaatst voor een eindronde voetbal, volgend jaar, ik dacht in juni. Als er nu maar niet door de media gedacht wordt dat ze meteen kampioen worden. Er zal op tv nog tot vervelens toe door de ‘voetbalkenners en analytici’ over worden gesproken en nog eens gesproken, zonder dat ze na afloop iets zinvols gezegd hebben. Ik hoef dat gemauw niet te zien. Maar ik vind het wel leuk, dat “we” er weer bij zijn.
Nog even wachten en sinterklaasjournaals kijken, en de grote dag komt er weer aan. Sint en Piet brengen ook cadeautjes bij oma José, net als vorige jaren. De kleintjes zijn inmiddels uitgenodigd voor 1 december ’s morgens om 11 uur. Beter dan ’s avonds, want dan kunnen ze nog de hele dag van hun cadeautjes genieten. En daarna is het al snel weer Kerst en Oud en Nieuw. Op naar 2020.
Ik ben druk bezig geweest aan mijn boek over onze voorouders in de afgelopen week. Dat komt goed uit, want het is te koud om lange ritjes te maken met de scootmobiel. Dat kan overigens ook om een andere reden niet. Het is opmerkelijk hoeveel kilometers ik moet inleveren. De accu is bij kouder weer veel sneller leeg. Op en neer naar Oosterhout zit er echt niet in. Voor we in Oosterhout zijn, is de accu al twee groene lichtjes kwijt, dat betekent dat hij al meer dan half leeg is. Dan maar aan andere hobby’s werken.
Dit weekend logeren Emma en Renée bij ons. Hun ouders gaan met de businessclub naar Parijs. We hebben ook een leuk uitje voor de meiden in petto; maar dat houd ik nog even geheim als je het niet erg vindt.
(familiearchief f. van son)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten