zaterdag 16 november 2019

Daar istie weer…

Vandaag is het weer zo ver. Dan komen de Sint en zijn zwarte pieten weer in Nederland. Ze komen met de stoomtrein deze keer in Apeldoorn. Ze hebben daar weliswaar een kanaal, maar dat is te klein voor de pakjesboot. De kleintjes nemen het uiteraard voor lief. Als hij maar komt en zijn cadeautjes niet vergeet.

Die kleintjes hebben absoluut geen last van de actievoerende randstaddrammers. Of die piet nou zwart is, of roetveeg, het zal ze allemaal een worst zijn. Die roetvegen komen van het klimmen door de schoorsteen, zo weet Cas. Hij volgt met zijn broertje het Sinterklaasjournaal op TV op de voet.
Morgen komt de Sint al in Raamsdonksveer en Geertruidenberg aan. Wel via het water natuurlijk. Vanaf de Donge naar de passantenhaven.
Uiteraard zijn er weer erg veel kinderen om hem en zijn pieten te ontvangen. Oma gaat ook weer. Ze heeft de kaartjes gekocht voor de Sintmiddag in het Dongemond college. Dat is ook elk jaar een groot succes. Het comité mag best een grote pluim krijgen voor de organisatie van dat feest. Sint en Piet zijn echte trekpleisters, of de kinderen nu Anouk, Youri, Robyn of Cas heten of hoe verder dan ook.
Oma José is ook al druk doende met de voorbereiding van de pakjesavond bij oma en opa, want net als vorige jaren komt de sint ook weer pakjes brengen voor de kleintjes. Dat is traditie, zoals die ook al bij de oude Omi was in Breda.
Ik weet niet wie het meest genoot van die avond, maar ik denk Omi zelf. Alle kleinkinderen en later ook de achterkleinkinderen samen bij haar thuis. Zoals  met haar eerste achterkleinkind Emma in 2009. Ook de foto uit 2009 van Oma José met eerste kleindochter Emma heb ik uit het familiearchief opgediept.
Helaas is zij Omi niet meer, maar Oma José heeft de traditie dus overgenomen.
Ik denk dan altijd weer even aan vroeger. Hoe leuk het was dat ‘rijden’ op tafel op de ochtend van de verjaardag van de Sint en later de pakjesavond met rijmpjes en surprises. Uiteraard was er dan de banketstaaf of te smullen en stukjes chocolade van een of andere letter. Op de ochtend van 5 december of de dichtstbijzijnde zondag, mocht ik -toen ik nog misdienaar was- ook in het Gasthuis op de Haagdijk komen kijken wat Sint ‘gereden’ had. Zuster Mathea, de kosteres, had de grote tafel met een wit tafellaken gedekt en die tafel met rode linten in partjes gedeeld. Voor iedere misdienaar een vakje. Ik weet het nog goed. We kregen wat suikerbeestjes en bij voorbeeld een chocoladeletter en een mooie Parker-balpen waarop een inscriptie met je voornaam. Het was altijd gezellig. Leuke herinneringen zijn dat.
Als ik tegenwoordig in de sinterklaasboekjes kijk, dan sla ik stijl achterover van de prijzen. Het is gewoon niet leuk meer eigenlijk om sint-cadeautjes te halen. Oma José slaagt er desondanks in, om voor elk kleinkind voor dezelfde prijs cadeautjes te krijgen. Dat kost soms best wel wat moeite. Eigenlijk vond ik de kleinere cadeautjes uit mijn jeugd even gezellig als al die dure van tegenwoordig.
De prijs doet weinig af aan de gezelligheid.
Als dan de Sint ook weer voorbij is, dan gaan we op weg naar Kerstmis. Donkere avonden, de kachel aan, gordijnen dicht. Gezelligheid maken we dan zelf. Hopelijk krijgen we nog eens een ‘witte Kerst’. Vooral voor de kleintjes extra leuk om tijdens de vakantie in de sneeuw te spelen en op de slee. Ik blijf dan liever binnen. Wel zo verstandig, want uitglijden betekent waarschijnlijk been breken en dat kan ik echt missen als kiespijn.
(Bron: familiearchief f. van son).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten