zaterdag 6 mei 2017

Ik geef u de sleutel.....

“Ik geef u de sleutel. U moet een beetje frummelen met het slot, maar dan gaat het open. Dan kan u binnen foto’s trekken. Maar wel goed afsluiten. Wij sluiten hier om half vijf”. Ik geloofde mijn oren niet in het informatiecentrum in het Belgische stadje Landen.
Maar ik zal het hele verhaal vertellen. Op onze stamboomritjes deden we, in België, Landen aan. Wij familie heeft ook daar immers ooit  gewoond. Het is dan  de periode van zo rond 1070. Die familie Van Landen woonde er al veel langer. Denk aan de Merovingische en de Karolingische tijd. Wie heeft er nu niet gehoord van Pepijn van Landen..

Wij op weg naar de opgravingen in het Sinte Gitterdal in oud Landen. Daar ligt de zogenoemde ‘Tombe van Pepijn’, een motteheuvel, waarop een mottetoren stond; een soort voorganger van een kasteel. Er was ook een museum bij zo wist ik uit mijn literatuuronderzoeken.

Wel. De motteheuvel in het Sinte Gitterdag vond ik gemakkelijk. Zo ook het museum: een uit de kluiten gewassen nissenhut over opgravingen heengebouwd. Ellende was alleen dat het op slot was en in geen velden of wegen was iemand te zien. Een paar foto’s gemaakt door het raam van de opgravingen binnen. Maar dat is geen doen. Na even wikken en wegen mailde ik vanuit de auto voorzitter Georges van de Heemkring Landen. Je gaat immers niet zo’n honderdvijftig kilometer rijden om verder onverichterzake terug te gaan..... Na nauwelijks tien minuten een mail terug. ‘U kan komen naar ons informatiecentrum’. Wij op google maps de straat ingetoetst en vijf minuten later stonden we binnen. Ik legde het probleem uit aan een alleraardigste dame. Liet haar de mail zien en zij vroeg me om een momentje geduld. Na een minuutje kwam ze terug met de sleutel van het museum. “Het museum is altijd gesloten...”. Ik mocht de sleutel meenemen en terug naar het museum gaan “om foto’s te trekken”. En inderdaad, na wat wrikwerk kon José naar hartenlust binnen de door mij gewenste foto’s maken. De ingang afgesloten zoals gevraagd en terug naar het informatiecentrum, waar we vervolgens ook nog eens de vondsten van de opgravingen konden bekijken. De vriendelijke dame zocht nog wat informatie en vertelde ons –we zijn tenslotte in België in het Hageland- dat er om de hoek boven ook nog de Taveerne is. Een alleraardigst verblijf waar uit tientallen abdijbieren en andere dranken én koffie kon worden gekozen. Gezellig sloten we ons verblijf in Landen af. Supervriendelijke mensen die ons een heerlijke dag bezorgden. De ellenlange, tijdrovende file ’s morgens rondom Antwerpen waren we als bij toverslag vergeten. Je kan ook beter de ‘aangename route’ nemen. Maar die ellendige eigenwijze mobieltjes passen de route gewoon zelf weer aan. Over de rijkswegen. Maar dan zie je niets.........

Dat was niet het enige geslaagde. We hadden net een heerlijk lang weekend achter de rug op uitnodiging van Inge, Bram , Emma en Renée in Vaals. Samen hebben we daar genoten van vier dagen gezelligheid en we bezochten samen het Drielandenpunt en de Dom van Aken met de schrijn van Karel de Grote. Zelfs de kinderen vonden de Dom en de schatkamer van de Dom de moeite waard. De ijsjes en uitsmijter smaakten ook nog eens heerlijk. Donderdag nog op pad met Youri en Anouk en ook Cas kwam nog even ‘teken’. En het weer.... Dat was tijdens het hele lang weekend en ook daarna eigenlijk in één woord fantastisch. Wat een vakantie.....
(Bron: familiearchief f.van son, Vakantie Vaals, bezoek aan Aken en Landen).










Geen opmerkingen:

Een reactie posten