zaterdag 30 april 2016

Bijna 900 kilometer verder…

Even een vluggertje. Met mijn kapotte laptop na veel vijven en zessen toch een weekendbericht gemaakt. Ik kan niet wachten tot ik mijn nieuwe laptop kan gaan kopen. Ik heb een drukke week achter de rug. Bijna 900 kilometer in mijn auto; vier musea met een bezoek vereerd en een paar eeuwen stamboom op de gevoelige plaat vastgelegd. Dat alles samen met José. Het weer werkte niet echt mee, maar we hebben wel een erg gezellige week achter de rug. Laat ik beginnen met de musea. Het Van Abbe in Eindhoven was niet zo bijster interessant. Het tegendeel gold voor De Pont in Tilburg. Het museum Moti in Breda was wel apart, maar het Cobramuseum in Amstelveen was een topper. José bleef fotograferen. “Dat is speciaal om inspiratie op te doen”, zo liet ze weten. De meeste kilometers gingen zitten in de stamboom. We reden naar Waals België. Via de Abdij van Tongerlo, waar een voorouder ooit abt was; naar Nodebais waar de familie bezittingen had. Verder naar Duras, Jauche, Hoegaarden, Jodoigne en nog veel meer. Gewoon om te kijken hoe de streek eruit ziet, waar meer dan acht eeuwen geleden mijn voorouders ‘Heer’ waren. Het weer was niet goed genoeg om uitgebreid een kijkje te nemen, dus dat komt nog wel een keer. Maar ik weet me nu dankzij heel wat foto’s straks nog te herinneren hoe de streek eruit ziet. Gisteren bezochten we wat dichter bij huis de abdij van Postel, het dorp Weelde, waar de oude pastorie op de fundamenten van de versterkte woningen van de Heren van Weelde is gebouwd, nog steeds omgeven door een gracht. We bezochten Nieuwkerk, waar mijn katholieke voorouders omstreeks de zeventiende eeuw vanuit Goirle naar toe liepen voor de zondagse eredienst. Dat lag net in gebied van de Spaanse koning, even over de grens bij Goirle. Het kapelletje staat er nog. En wat nou nog extra gezellig is: we hebben nog een week om leuke dingen te doen. Je wordt er wel moe van, zeker als het regent, maar voor een weekje gezelligheid met José krijg je me echt wel uit huis.  
(Bron: familiearchief f.van son; meivakantie weekje genealogie(foto Pastorie omgracht gebouwd op de fundamenten van de behuizing van de Heren van Weelde) en musea 2016)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten