zaterdag 9 januari 2021

Zelfs even les geven...

 Dankzij corona kwamen Cas en Sem een dagje extra bij ons. Cas hoeft niet naar school door Corona, maar het is wel school voor hem. Oma José en ik waren voor even weer juf en meester.

Via ‘teams’ logde Cas om negen uur in en Sem keek geïnteresseerd mee. De juf had ’s morgens een paar kindjes, maar tegen de middag, als hij om kwart voor 12 weer moet inloggen, waren er twee handen vol. Het bleef niet enkel bij luisteren naar het verhaal ‘Plof’ in de sneeuw, maar ’s middags moest oma José aan de bak met taken voor Cas. Ook donderdagochtend, toen Cas een prachtige sneeuwpop knutselde en zijn twee bladen met opdrachten keurig afwerkte. Best spannend allemaal.

Ik beklaag al die ouders die thuisjuf of meester moeten zijn in deze tijd. Het is passen en meten, zeker als er ook nog een kleintje rondloopt. Ik beklaag ook de kleintjes die liever naar school gaan. Gelukkig kan ik bij ons goed merken, dat oma José vroeger heel veel met kleintjes omging op haar eigen peuterspeelzaal. Ze kan het ook met kleuters, zo bleek. De taken werden allemaal onder haar leiding gedaan deze week. Zo kon er nog iets uit school worden opgestoken.

Hoe ik al die ouders,- die naast hun thuiswerken ook nog voor juf of meester moeten spelen-, ook beklaag, ik vrees, dat de lockdown en daardoor schoolsluiting nog wel even zal duren, mede dankzij de eigenwijze corona-tegendraadsen en illegale feesters in Nederland. Je zou soms hopen dat ons verwrongen rechtssysteem eens wat inventiever en creatiever zou zijn in het belang van mensen, die zich wel aan de regels houden. Neem nou die onverantwoordelijken van 6 VWO in Zeist. Die illegale feesters dus. Dankzij hen kan de jonge jeugd van vv Jonathan vandaag niet gaan voetballen. Klaag die onverantwoordelijke egoistische zesdeklassers aan voor verstoren van de openbare orde en veiligheid. De normale orde is toch, dat de kleintjes zaterdags met hun vriendjes en vriendinnetjes kunnen voetballen. En gezondheid is toch ook een kwestie van veiligheid. Ik prijs me gelukkig dat onze kinderen en kleinkinderen wel verantwoordelijk en ook voorzichtig omgaan met dat akelige virus.

Er is gelukkig nog meer dan corona. Twee keer fysio in de week om te proberen weer kracht in mijn spieren te krijgen na het verbod op fysio dankzij Corona, en de klap die mijn gestel kreeg bij en vooral na de zware operatie, die ik in oktober moest ondergaan. Gelukkig was er toen nog ruimte voor acute operaties. Nu wordt die ruimte steeds krapper helaas. Het kabinet vergaderde al over ‘loten’ voor een plek op de intensive care. 

Waar zijn we in Nederland, met dank aan die onverantwoordelijke wappies en feestgangers, toe veroordeeld. Oh ja, nog zoiets. ‘Kort lontje’ Akwasi is ook zo’n figuur, die voor de rechter de dans steeds ontspringt. Hij heeft zich weer maar eens misdragen na de vorige opmerking dat hij zwarte piet wel in zijn gezicht zou trappen. Daarvoor hoefde hij zich al niet voor de rechter te verantwoorden. Nu is hij weggelopen uit een interview, toen een vraag van de EO hem niet zinde. ‘Meneer’ nam een laptop mee en onder druk moest er na afloop gewist worden. Hij zal ook dit keer wel weer de dans ontspringen. Dit soort kan doen wat ze willen. Voor hen geldt de wet kennelijk niet. Wel voor die bijstandsmoeder die van haar moeder wekelijks een tasje boodschappen krijgt. Deze oneerlijkheid loopt toch een keer fout.

Lekkere wereld waarin wij leven. Op TV konden we met eigen ogen zien, waar ophitsen toe leidt in dat zogenaamde modelland Amerika. Het meest het ik me geërgerd aan die video van de grootste onbenul. Hij liet de door hemzelf opgehitste bende als een baksteen vallen in een video achteraf. Ze zouden hem op moeten pakken. Niet alleen drank maakt meer kapot dan je lief is. Die ongeciviliseerde bende acht ik in staat tot ontketenen van een burgeroorlog. Ze zijn er gek genoeg voor, met hun ‘leider’ die in de luwte blijft. Ik hoop dat we die niet meer terugzien. Dat is voor alles en iedereen beter.

Nog een klein stukje familieonderzoek tot slot. Ik heb mijn familiearchief weer een stukje verder op orde gebracht. Alle video’s en dat zijn er veel, zijn nu van een jaar en datum voorzien. Als straks de database klaar is, kan met een druk op de knop elke video, maar ook akte, foto, krantenknipsel en soms stemgeluid van familieleden uit het verleden in beeld worden gebracht en hoorbaar worden gemaakt. Dat blijft uiteraard voorbehouden aan onze kinderen en kleinkinderen. Er bestaat immers ook nog zoiets als privacy.

(bron: familiearchief f.van son)





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten