zaterdag 30 januari 2021

Wat gebeurt er toch allemaal...

In wat voor maatschappij zijn wij verzeild geraakt? Op sociale media kon je in het afgelopen weekend en de dagen erop, goed merken dat de politie niet altijd en overal relschoppers kon terugdringen en soms zelfs op de vlucht moest. Er ontstond grote ergernis. Uiteraard ben ik niet de enige die zich groen en geel ergert aan relschoppers, plunderaars en vernielers. Demonstreren is een goed recht. Maar daar heeft dit optreden niets meer mee te maken.

Zoals dat meer gebeurt bij algemene verontwaardiging, wilden ook nu burgers het recht in eigen hand nemen en hielpen de politie mee. Zo kwam de harde kern van diverse voetbalclubs de straat op om hun stad en ondernemers te beschermen tegen relschoppers, vernielers en plunderaars en hielpen anderen mee, om de ravage op te ruimen. Ook stond hier en daar in ons land de burgerwacht op.

Ik kijk alles op TV, krant en internet om te constateren, dat velen de avondklok-tegen-corona misbruiken om zich ‘lekker’ te buiten te gaan.

Onder het motto: er is niks te doen, we zitten al te lang binnen, we hebben een verzetje nodig. De geldt voor mij ook. Ik ga met mondkapje op de fysiotherapie in. Maar ik zie me nu, maar zag me ook vroeger niet meedoen aan relschopperij, vernieling en plundering. Zou er als jonge gast ook van mijn ouders de gelegenheid niet voor hebben gekregen. Dat weet ik zeker.

Die ergerlijke rellen op de eerste avonden van de avondklok, lieten mij terugdenken aan zo’n vijftig jaar geleden. In weekendberichten prees ik al vaker de nieuwsbrief van historiek.net. In die brief werd mijn herinnering, dat anderen dan politie wel eens optraden, bevestigd. Het bleek in 1970 te zijn. Op 24 en 25 augustus dat jaar zaten honderden hippies op en rond het monument op de Dam. Na een gemeentelijk verbod bleven ze er op en bij het Nationaal Monument hangen.

Zoals ik ook nu gewend ben van onze regering, had men -ook toen al- oogluikend toegestaan, dat hippies in het centrum van de stad verbleven, maar er ontstonden problemen rond openbare orde en hygiëne. De hippies moesten eigenlijk weg, maar waren dat niet van plan.

Mariniers uit Den Helder en Doorn waren de zogenoemde ‘Damslapers’ zat. Een dag na het gebiedsverbod, op 25 augustus 1970, besloten ze zelf al om in te grijpen. Een groep van ongeveer 80 mariniers en matrozen kwam met de trein en ging met knuppels en koppelriemen de hippies verjagen. Ze hadden tien minuten nodig om de hele Dam leeg te vegen. Volgens Historiek.net was dat toen overigens ook al niet de eerste keer dat marinemannen en militairen jongeren aanpakten. Dat wist ik niet. Al eerder waren kennelijk nozems met brommertjes en vetkuiven de pineut.  Op 4 april 1967 veegde de marine het Centraal Station in Amsterdam schoon van rondhangende nozems. Ze maakten er toen een soort ‘bijltjesdag’ van en knipten meerdere nozems kaal. Voor deze actie werden de betrokken marinemannen in 1967 niet veroordeeld.

Wie het allemaal nog eens wil nalezen en de beelden bekijken: ga naar https://historiek.net/damslapers-mariniers-1970-verjoegen-hippies-dam/139857/ of nog beter; abonneer je gewoon op die prima gevarieerde en betrouwbare nieuwsbrief! Hij is echt zeer de moeite waard.  

Over de reacties op de avondklok nu: wat mij betreft mag best worden opgetreden tegen het tuig, dat nu de avondklok misbruikt om te gaan rellen, plunderen en vernielen. In de zonder twijfel goede bedoelingen van jongerenwerkers om met individuele jongeren in gesprek te gaan, zie ik weinig heil. Totaal geen vertrouwen heb ik in theoretische sociologen, pedagogen en andere ‘ogen’, die pleiten voor begrip en voor meer contact met de meute. Weggegooide tijd en geld. Als je niet begrijpt dat dit gedoe er enkel voor zorgt, dat je nog langer binnen moet zitten en dat er nog meer ondernemers sneuvelen, dan begrijp je ook een goedbedoeld gesprek niet.

Geef mij tot slot nog even een teiltje…. Voor de reactie van advocaat Roethof met zijn altijd begripvolle mooie verhaaltjes. Dat, raakt voor mij kant nog wal. “hij zag vuurwerk liggen en pakte dat op”. Er was gelukkig ook een advocaat Tieman op TV. Hij verklaarde geen relschoppers te willen verdedigen. Zijn reactie was donderdag al meer dan 700.000 keer gedeeld. Vind ik niet zo gek eigenlijk…. Het gaat toch om mensen die oproepen tot, of zelf op pad gaan, puur om te rellen op een verboden tijdstip. Dan hoor je te weten, waar je aan begint. Ik zag ook niemand met een mondkapje, ook niet toen winkels werden geplunderd. Het coronavirus kreeg dus ook weer ruim baan. De avondklok of andere maatregelen zullen daardoor nog langer duren. Sukkels!

(Bron: familiearchief f. van son en https://historiek.net/damslapers-mariniers-1970-verjoegen-hippies-dam/139857/


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten