zaterdag 21 november 2020

Een kleine 40 jaar geleden.

Ik ben druk bezig met het op orde houden van ons familiearchief. Een heel werk, want het beslaat vele eeuwen. Ik kwam de map over mijn tijd als journalist bij Dagblad de Stem tegen. Dat was van 1972 tot oktober 1980. Het overgrote merendeel maakte ik in die tijd deel uit van ‘het leuke team’. Team Oosterhout, de regio waaronder onder meer ook hooge en lage Zwaluwe, Made en Drimmelen, (het recreatieschap) de Biesbosch, het Land van Heuden en Altena, Geertruidenberg, Raamsdonk, Gilze-Rijen en Dongen hoorden.

Ik herinner me een fijne tijd met veel werk zowel overdag, ’s avonds als, -tijdens weekenddienst-, ook op zaterdag en zondag. Je was nauwelijks een avond thuis toen. Wel, ik vond veel foto’s. Ik wil er graag een paar aan jullie laten zien. Het is een tweetal foto’s van de viering van ‘de ton is rond’, toen het, -toen nog regionale dagblad bij overtuiging-, de honderdduizendste abonnee verwelkomen. Je ziet ook de foto van mijn werk op de telex, om vanaf kantoor Oosterhout het artikel snel in Breda te kunnen krijgen. Vaak moest je eerst een papieren lint met vreemde gaatjes typen, en dat daarna via de telex verzenden. Ik heb er vaak achter gezeten, na weer een van de vele raadsvergaderingen in ‘mijn ‘gebied. Het verslag moest immers de volgende ochtend in de krant staan.  Toen had ik nog in elk dorp een correspondent, die voor al het plaatselijke nieuws en weetjes zorgde. Ook tips kwamen van die correspondenten, zoals Lidy Wiedijk uit Geertruidenberg, bij wie we nog eens te gast waren,  De Jong uit Raamsdonksveer, Piet Theuns uit Made en Arjaan van der Made uit Lage Zwaluwe. Toen was het nog een tijd waarin we als journalisten echt aan het werk moesten en vaak echt op onderzoek uitgaan, veel lezen, en niet enkel telefonisch, maar ook op bezoek per auto. Je reed vaak veel kilometers om van hot naar haar te komen en weer terug. Oh ja op die andere foto ons team. Mocht je willen weten wie er op de groepsfoto staan?  Dat zijn van links naar rechts Kees den Exter, Frans van Son, Peter Schouten, Anja Verbiest, Roel van Zeelst en fotograaf Johan van Gurp. Willem Wolters staat helaas niet meer op de foto. Wilem, de chef van het team overleed veel te jong. En wat te denken van die foto waarop ik met onze oudste dochter Inge, met cadeautjes beladen de trap weer af ga bij ‘Stemsint’? In mijn herinnering hebben wij in het kantoor aan de Arendstraat in Oosterhout heel wat afgelachen, maar ook veel gewerkt. Even een paar momenten teruggedacht aan een gezellige tijd……

(Bron: familiearchief f. van Son)






 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten