zaterdag 28 maart 2020

Wij gaan door…


Ondanks alle beperkingen in verband met het Corona-virus gaan we gewoon door. Van mijn fysiotherapeut heb ik een uitgebreid oefenschema gekregen, dat me moet helpen om mijn spieren in conditie te houden. Tot nu toe bleef ik al binnen, dus lopen was er nauwelijks bij. Ik heb nu een stapeltje oefeningen die de spierkracht weer voldoende terug moeten brengen en mijn houding in orde houden.
Woensdagmiddag kwam Cas zijn nieuwe step laten zien. Sem zat nog steeds -niet begrijpend- in zijn wagen. Waarom gaan we niet spelen, zie je hem haast denken. Erg verdrietig vind ik dat en ik voel me vooral ook zo machteloos. Wel blij om ze te zien natuurlijk. Oma José kookte wel deze week. Voor Cas en Sem en papa en mama ‘nasi’ en voor Youri en Anouk en hun ouders Lasagne. Ze kan het toch niet laten om te zorgen. Fijn hoor! Ze bracht het zelf weg. En ze waren allemaal dankbaar!  “bedankt voor de nasi en de groeten van Cassie”, grapte de kleine.
Dus wij aten vanzelfsprekend deze week ook nasi en lasagne en ik eet vooral veel fruit en drink sap van zelfgeperste sinaasappelen. Alles in het kader van de broodnodige vitamientjes. Cas ging een keertje bij Youri spelen in de achtertuin en wij deden weer een paar video telefoontjes met enkele kinderen. Zo kregen we ook voor het eerst zicht op de mooie nieuwe beugel van Renée en merkten we dat ook Emma het goed maakt. Na een berichtje naar Pieter zag ik aan de reactie, dat het ook in zijn gezin goed gaat. Daar werkt Tara in de zorg. Een van de helden dus. Het gezin van Meike en Ronald en dat van Elke en Wouter brachten ons ook weer een gewaardeerd bezoekje en ze bleven op afstand, al wilden de kinderen echt wel anders.  
Intussen ben ik wel dagelijks bezig met mijn artikelen en vooral het inkorten daarvan, voor de Langstraat. Ik wil graag zo veel mogelijk nieuws kwijt, ondanks dat de Bergse Raad niet echt bij elkaar komt. Er is nieuws en informatie meer dan voldoende. Maar de ruimte voor mijn pagina is beperkter dan anders. Dat komt omdat meerdere weekbladen gekoppeld worden. Zal zonder twijfel te maken hebben met gebrek aan ander nieuws over sport- en maatschappelijke activiteiten in de gemeente dankzij de corona-maatregelen. Maar zal zeker ook ingegeven zijn door minder reclame-inkomsten. Jammer maar wel begrijpelijk.
Ik ga ondertussen, ondanks na een computercrash met een office-programma’ uit 2010, door met mijn boek, nu al zo rond 485 pagina’s. Na veel contact en een hulplijn met meer dan een handvol keuzemenu’s elke keer van Microsoft, ben ik er nog altijd niet in geslaagd om mijn zelf betaalde office 365 home premium weer te downloaden. We zullen het er maar mee moeten doen kennelijk.
Mijn boek vordert intussen desondanks goed. Daarnaast heb ik deze week, mede dankzij José, het familiearchief deels op orde gebracht. Honderden foto’s en documenten, maar ook gebruiksvoorwerpen van voorouders. Zelfs zitten er doosjes bij met haartjes van toen Tommy en Pieter voor het eerst naar de kapper gingen. Of een horloge dat van mijn moeder is geweest en de zilveren tabaksdoos met een zonnetje erin gegraveerd op de deksel, van mijn opa Jan van Son, die in 1873 werd geboren. Ik heb al heel veel in een digitale kaartenbak zitten.
Onderzoek gaat ook gewoon door. Ik ben nu met een medewerker van het Centraal Bureau Genealogie in contact over het familiewapen dat mijn familie mag voeren. Je weet dat ik niet van aannames houd bij mijn onderzoek, dus wil ik proberen zekerheid te krijgen. Er zijn diverse Wapens van Van Son, maar wellicht kan ook een wapen van Bac of Van Broechoven worden gebruikt. Mijn stamreeks gaat immers rechtstreeks in de mannelijke lijn via Henricus van Broechoven naar Walterus Bac van Baescot en naar de ministeriaal Walterus[van Olen]. Ik ga nu snel weer door. Hoop niet, dat je dat erg vindt.
(Bron: familiearchief f. van Son; CBG; genealogie-van-zon.nl; wapenboek Willem Jacobsz. 1565; wazamar.org/familiewapens—in-de-nederlanden/).










Geen opmerkingen:

Een reactie posten