zaterdag 26 oktober 2019

Een puzzle van 1500 jaar…


Het gaat goed. De puzzelstukjes van de puzzel over mijn afkomst, vallen steeds meer op hun plaats. Mijn boek in wording krijgt steeds meer vorm. Het raamwerk is er al een tijdje, steeds vind ik nieuwe stukjes, die naadloos blijken te passen.
Ik begin mijn verhaal in het jaar 550, de Merovingische tijd dus. Zelfs uit die tijd zijn nog oorkonden bewaard gebleven. Langs veel wegen, nu eens langs vaderskant, dan weer langs moederskant ben ik er bijna in geslaagd om de weg naar nu te vinden. Ik mis eigenlijk nog twee puzzelstukjes.
Ik lees en bestudeer nu daarom vooral franse teksten en bronnen over de familie De Jauche, Rumigny-Florennes en De Trognée, de Morialmé, Marbais, Orbais en nog heel wat anderen. Gelukkig hebben we, toen ik nog een auto had, veel plaatsen bekeken, die een relatie met onze voorouders hebben. Zoals bij voorbeeld de Ferme d’Agbiermont in Nodebais,  en de kastelen van Florennes en Sombreffe, en het archief in ’s-Hertogenbosch en dat van de Abdij van Tongerlo.
Die lijn komt uit bij Giselbert van Tilburg en gaat zo verder via zijn familie naar de familie Bac, vervolgens Van Broechoven en daarna door naar van Zonne. In de tussentijd heb ik ook geprobeerd om vanaf Jan van Zonne, de zoon van Henric van Broechoven en zijn vrouw Katharina Jan van Zonne, de van Zonne kant verder uit te vogelen. Dan kom je in ’s Hertogenbosch terecht, waar verschillende familieleden schepen waren. Ik ben tot ongeveer de elfde eeuw teruggegaan, toen een Van Zonne nog iets te maken had met het landgoed De Baest. Veel hulp en steun heb ik van diverse genealogische onderzoeksvrienden, zoals bij voorbeeld Hans Vogels, Bas Aarts en Wim Deliën. Het is prettig om met gelijkgestemden over de vraagtekens de praten en oplossingen te zoeken.
Ik kan me voorstellen, dat je het allemaal niet zo bijster interessant vindt. Ze zijn inderdaad allemaal dood, die voorouders, maar ik vind het interessant om hun leven en leefstijl aan de hand van bronnen verder uit te pluizen. Dat is mijn hobby. Zo nu wen dan vind je dan ook nog nieuwe gegevens of bevestiging van bestaande.  Aan ‘wishful thinking’ doe ik niet. Het moet bewezen zijn en in sommige gevallen neem ik voorlopig genoegen als diverse serieuze onderzoekers een onderbouwde hypothese hebben. Voer voor nieuw onderzoek immers. Daarmee blijf ik nog wel een tijdje zoek. Zet daarnaast José, de kinderen en kleinkinderen én het schrijfwerk voor De Langstraat en -als het een beetje weer is- de tochtjes met fiets en scootmobiel, dan weet je dat ik zelfs nog na mijn pensionering volop te doen heb. En dat vind ik prettig. De contacten tijdens de vergaderingen van de gemeenteraad en met Maarten en Christiaan van de drukkerij in Baarle-Nassau zijn een afwisseling. Ik houd het nieuws bij en reageer daarop soms via facebook. José zorgt voor de boodschappen en de gezelligheid en geniet van het schilderhobby. We hebben het eigenlijk best goed samen. En dat wordt hopelijk alleen nog beter, want over enkele maanden heeft ook José haar aow. We worden stiekum oud dus.
(Bron: familiearchief f.van son;  archief abdij van Tongerlo; Tarlier, J. & Wauters, A. (1872) La Belgique ancienne et moderne : géographie et histoire des communes belges, province de Brabant, canton de Jodoigne (Brussels); Schoolmeesters, E. & Bormans, S. `Notice d'un Cartulaire de l'ancienne église collégiale et archidiaconale de Notre-Dame, à Huy', Compte rendu des séances de la Commission Royale d'Histoire ou Recueil de ses Bulletins, 4th series, Tome I (Brussels, 1873); Gourjault O. en Wauters A., Chartes inédites extraites du Cartulaire de Saint-Nicaise de Reims, II en diverse andere).











Geen opmerkingen:

Een reactie posten