zaterdag 20 juli 2019

Wat een fijne week!

Deze week hoefden we geen gebruik te maken van Valys om wat verder van huis te gaan. We mochten een paar dagen de auto van Bram gebruiken deze week. Naar de kapper en het Kaaspijpje in Oisterwijk en naar Loods 5 in Sliedrecht op dinsdag en naar het Kröller-Müllermuseum in Otterloo op donderdag. José kon haar hart ophalen. Het museum heeft de op één na grootste Van Goghverzameling ter wereld: bijna 90 schilderijen en ruim 180 tekeningen. In de Van Gogh Galerij zijn in wisselende opstelling telkens zo’n 40 werken van Vincent van Gogh te zien. Daarnaast zijn er topstukken van moderne meesters als Claude Monet, Georges Seurat, Pablo Picasso en Piet Mondriaan. Extraatje bij het museum is de mooie grote beeldentuin met ruim 160 sculpturen van beeldbepalende kunstenaars, zoals Aristide Maillol en Jean Dubuffet, Marta Pan en Pierre Huyghe. Het was de moeite waard. Ook voor mijn conditie overigens, want na flink wat lopen in Loods 5 op dinsdag, waren op donderdag het museum en beeldentuin ook een flinke beproeving voor mijn spieren. We reden daarna door het nationaal park De Hoge Veluwe.
We reden via een mooie omweg in België naar Kasteel Nemerlaer in Haaren. Kasteelheer was ooit Geerlinc van den Bossche. Zijn zus was Truda en die was getrouwd met Hendrik van Zonne. Wat is de wereld toch klein. Maar onze aandacht was er vooral voor het Souterrain ‘de twaalf trappisten’.  We hebben bij Helmi en haar vriend heerlijk geluncht. Kwaliteit! Toen naar huis en bijkomen op de bank. Tour kijken. Wat jammer van Van Aert…… Hij was zo goed bezig.
En vandaag, vandaag precies 50 jaar geleden was ik in een tent aan het kamperen op het Zilverstrand in Mol met mijn vader en moeder, broer en zusjes. Ik mocht toen in een campinghuisje komen kijken naar de maandlanding. Wat een fantastisch schouwspel was dat toen, ook al waren de televisiebeelden niet om over naar huis te schrijven. Maar ik heb het wel gezien. Enkele jaren later gaf ik zelf uitleg als medewerker van de Volkssterrenwacht Simon Stevin in Hoeven, aan zalen vol belangstellenden bij een volgende Apollo-maanvlucht aan de hand van een model van de baan en beelden op het scherm. Wat was dat een mooie tijd.
(Bron: familiearchief f.van son)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten