zaterdag 6 juli 2019

Over kleinkinderen en Jan…


Een week als een rollercoaster…. José verstapt zich en het schiet in haar rug. Ik zaterdag gevallen met de scootmobiel, Na 7 jaar gevoeld dat zo’n cabrio met geen vering en één wiel voor, echt niet stabiel is. Bij het achteruitrijden raakte mijn achterwiel in een zonk en de ‘scoot’ sloeg bij het draaien gewoon om. Ik viel op mijn rug en lag eronder, maar er waren snel hulptroepen die mij op de been brachten. Enkele blauwe plekken aan heup, schouder en elleboog, maar gelukkig niets gebroken. Dat was schrikken.
Onze kleindochter Emma was – ook maandag- toe aan de traditionele afsluiting van haar basisschooltijd: de musical! Daarbij konden wij natuurlijk toch niet ontbreken in de Mayboom in Made, toen zij daar meespeelde in de schoolmusical van de ‘groep-8-ers’. In een volle en warme zaal. Sommige acteurs en actrices werd het al te warm tijdens het schminken. De musical was een mengeling van ‘kunt u ons de weg naar Hameln vertellen, meneer’; ‘de tovenaar van Oz’, ‘Junglebook’ en nog veel meer. Wij, de twee oma’s en twee opa’s van Emma, waren natuurlijk van de partij en hebben genoten van het enthousiasme van de kinderen die nu naar de ‘middelbare’ gaan. Emma deed vol verve mee, zowel met dansen als met zingen. Het is moeilijk om foto’s te maken in zo’n zinderend warme volle zaal, zeker ook als er tijdens de musical, ondanks de hitte, veel gedanst en bewogen wordt door de jonge spelers en speelsters. Toch heb ik het geprobeerd. In mijn weekendbericht neem ik immers altijd foto’s of illustraties mee. Emma kreeg van elk van ons vieren na afloop een roos. Dik verdiend, zou ik zeggen.
Cas gaat volgend jaar voor het eerst naar de basisschool en mocht een middag ‘oefenen’. Uiteraard werd er een foto gemaakt van die spannende aangelegenheid. Cas hand in hand op weg voor het eerst naar de ‘grote’ school, hand in hand met Lynn. Cas vond het gelukkig prima op school.
Maandag was om een heel andere reden ook een vreemde dag. ’s Ochtends las José toevallig op het digitale ‘Oisterwijks Nieuws’ dat oud-wethouder Jan Verhoeven op 90-jarige leeftijd na een kort ziekbed is overleden. In en bij de boerderij aan de Spreeuwenburgerweg van wethouder Jan en zijn vrouw An had José vroeger, toen wij nog in Oosterwijk woonden, jarenlang haar peuterspeelzaal ‘De Boerderij’. Ik heb er nog een foto van opgezocht. Wij rekenen nog steeds Jan en An tot onze echte vrienden. Ze waren altijd behulpzaam en vriendelijk. We zijn hen dankbaar. Hebben ook veel plezier gehad met Jan als we weer eens naar Veen reden om bij Jan Vos samen met een collega en zijn vrouw paling te gaan eten. Jan was een goudeerlijke man, die wist en liet weten waarvoor hij stond. Hij had volop humor en eigenlijk kan ik me geen moment herinneren waarop hij sjagrijnig was. Of het nu op mijn werk was als communicatieadviseur bij de gemeente, of bij hem thuis of ergens anders. Altijd werd er gelachen. Jan was een echt familiemens en een opgeruimde, hard werkende man. Hij verdiende het als het ware om oud te worden in ‘zijn Oisterwijk’. Jan was kort gezegd ‘een gouwe’. Wij wensen An en de kinderen en kleinkinderen de kracht dit verlies te verwerken. Jan, bedankt!
Dit moest even, ook al zijn we al sinds 2000 weg uit Oisterwijk. Hij was een echte mens. Uiteraard gingen wij vrijdag naar zijn crematie. Rust zacht; je hebt het dik verdiend. 
Vrijdag ging ook het leven gewoon door. Youri werd 5 jaar; Renée trok de deur van haar oude school voorgoed dicht en Anouk en Robyn zijn ook weer keurig een klas verder. Vandaag de Tour en zondag de leeuwinnen van Oranje in de finale. In de halve finale tegen Zweden zorgde Jackie Groenen pas in de 9e minuut van de verlenging voor het verlossende doelpunt: 1-0. Finale op het WK voetbal is op 7 juli. Op exact dezelfde datum als de finale van Oranje van de mannen tegen Duitsland in 1974. De dames moeten nu tegen de Verenigde Staten, die hun titel verdedigen, als Emma haar verjaardag viert…. Zeg maar eens dat er niet veel gebeurt…
(Bron: familiearchief f.van son).

Bijschrift toevoegen








Geen opmerkingen:

Een reactie posten