zaterdag 26 mei 2018

Ga je gang maar.....

Ook de aardbeving gevoeld vannacht tegen kwart voor een in Weert? En alles zou na gisteren nog wel veiliger geworden zijn.... De nieuwe privacyverordening is immers ingegaan. Het zoveelste onbenullige besluit uit Europa of Den Haag dat deze tijd zo langzamerhand kenmerkt. Tegen echte privacyproblemen in de zorg en op andere belangrijke terreinen wordt niet opgetreden. Symboolpolitiek viert wat dat betreft hoogtij. Alles staat en blijft in dienst van het grote geld. Mensen gaan steeds minder betekenen. Intussen rollen alle mogelijke instanties op mijn mobiel over elkaar heen om te verklaren dat zij zich toch wel heel goed aan de regeltjes zullen houden, en dat er voor mij niets verandert. Eigenlijk allemaal best zielig.
In alle landen van Europa moeten nu dezelfde regels gaan gelden voor privacy. Nou, vergeet dat maar. Veel andere landen ‘drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was’. Bij ons niet. Wij moeten dankzij ons nog steeds hoogtij vierende calvinistische vingertje uit ons ‘roemrijke’ verleden natuurlijk weer het braafste en volgzaamste jongetje uit de klas zijn.

Geldt die eenduidigheid van regeltjes in alle landen overigens ook voor andere onderwerpen dan privacy of wat daarvoor doorgaat? Dan hebben we nog een hele tijd te gaan. Je hoeft hier maar over de grens te gaan, België in, en er gelden alle mogelijke andere regels dan in ons land. Om over Italië, de Oosteuropese en de Balkanlanden maar niet te spreken. Die lappen straffeloos regel na regel aan hun laars en boycotten afspraken om vervolgens even schaamteloos uit de rijkelijk gevulde Europese ruif mee te vreten. Omdat alles in alle landen toch gelijk moet zijn .......

Ik wens die Europese en Haagse theoretici weer van harte alle succes van de wereld bij hun steeds meer geldverslindende Don Quichot-strijd tegen windmolens. Doe eens iets voor mensen wat ze werkelijk nodig hebben.

Nou laat ik voor alle duidelijkheid zeggen, dat die hele nieuwe privacy-verordening langs mij heengaat en mij ook niet veel zal beperken in mijn hobby genealogie. Ik heb in de loop van enkele tientallen jaren een boordevol eigen familiearchief opgebouwd. Alles wat ik over mijn familie of mogelijke familie tegenkwam, heb ik gearchiveerd, inclusief persoons- en gezinskaarten uit de vorige eeuw en huwelijkse bijlagen die nu klaarblijkelijk offline gaan. Gelukkig hebben we facebook nog... Daarnaast heb ik zelf nu bijna 67 jaar van die tijd persoonlijk meegemaakt en met mijn herinnering en het vermogen om dingen op een rijtje te zetten en te houden is (nog) niks mis. Ik ga dus gewoon door met mijn stamboomonderzoek en nu dus mogelijk wat meer uit eigen archief. Er ligt nog voldoende wat ik tot nu toe nog niet heb verwerkt. Vervoer naar de archieven is voor mij niet zo gemakkelijk als je maar een paar honderd kilometer per jaar gebruik kan maken van de deeltaxi of valys. Er zijn immers andere zaken die voorrang verdienen, zoals bij voorbeeld bezoek aan kinderen die buiten de stad wonen, buiten bereik van mijn scootmobiel, waarvoor ik ook 57 euro per maand moet neertellen.

Ga rustig door met je regeltjes en gegraai bij normale mensen. Ik maak me maar niet al te veel zorgen over weer een nieuwe regel die dingen inperkt of geld kost. Ze doen hun best maar. Het zal mijn tijd wel duren......

(Bron: familiearchief f.van son: gezins- en persoonskaarten)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten