zaterdag 15 april 2017

Een echte verrassing....

Ik kreeg donderdagavond een mailtje. Van Kees den Exter. Kees, of beter bekend als ‘Kiske’, was mijn collega in mijn journalistentijd. Om precies te zijn van eind 1972 tot 1980. Ik heb enkele jaren geleden nog zijn zoon in de klas gehad. Kees plezierde me met een groot aantal foto’s uit die tijd van ‘Dagblad de Stem’. Die miste ik nog in mijn familiearchief. Ik had er zeggen en schrijven slechts één. Ik werkte bij De Stem tussen 1972 en oktober 1980. Eerst als stadscorrespondent bij de Stadsredactie in Breda onder leiding van Gerard van Herpen, met als collega Ben Hagens. Ik was er ook een aantal maanden correspondent voor het ANP, als vervanger voor ‘Wippel’ Houben. Daarna ging ik naar het team Oosterhout, beter bekend als ‘Het leuke team’!
In die tijd bestond bij de Redactie Oosterhout mijn werkgebied uit Made en Drimmelen,  Geertruidenberg, Raamsdonk en Raamsdonksveer, Hooge en Lage Zwaluwe, Dussen en Hank  en het Streekgewest Land van Heusden en Altena. Ik had daar correspondenten zoals Arjaan van der Made, Piet Heuns, Lidy Wiedijk, en De Jong uit Raamsdonksveer. Samen met hen haalde ik nieuws uit dat gebied en zorgde voor de verslaggeving.

De foto’s haalden veel herinneringen in mij boven; stuk voor stuk erg leuke. Zoals die foto met mijn collega’s uit team Oosterhout: vanaf links Kees den Exter, ik, Peter Schouten, Anja Verbiest, Roel van Zeelst en fotograaf Johan van Gurp. Ik zat daar achter mijn typemachine; een bakbeest. En voor de zon hadden we de luxaflex dichtgedaan. Normaal gesproken stond het raam open en keken we samen zo nu en dan naar beneden de Arendstraat in op zoek naar “Dré van Dijk”.  Vaak onder grote hilariteit. Op de andere foto staan wij weer; met tussen Kees en mij in, onze toenmalige ‘ chef Willem’. De helaas veel te jong overleden Willem Wolters.

Op een volgende foto zit ik achter de telex. Het zal wel na afloop van een of andere gemeenteraadsvergadering zijn geweest. Bij voorbeeld de vergadering van de Bergse Raad in het stadhuis in Geertruidenberg, waar Burgemeester Arie Otto Den Hartog keer op keer in de clinch lag met Joop Heesters of Dokter Blondeel.  Je moest dan op zeker moment ’s avonds laat snel naar het bijkantoor in Oosterhout en in amper een paar minuten tijd zorgen dat je artikel naar ‘Breda’ kon worden gestuurd. Dat ging toen per telex. Je maakte eerst een geel papieren ponsbandje en ‘verzond’ vervolgens in korte tijd het artikel naar de centrale redactie in Breda aan de Reigerstraat. De ‘avondman’ van je team verwerkte dan het artikel. Een per zoveel weken had je daar zelf zo’n avonddienst en moest je de eigen pagina’s in elkaar zetten. Leuk werkje tegen de klok. En daarna naar ‘Dikke Piet’ van De Vrachtwaren op de hoek van de Reigerstraat. Soms werd het nog later en konden we de nieuwe krant ophalen op het Kasteelplein. Dan kon je zien hoe de werk eruit zag. Dat waren nog eens tijden...... Oh ja en die feestfoto’s, die zijn van de viering van ‘De Ton is Rond’, toen de Stem 100.000 lezers had. Op die foto’s staat links hoofdredacteur Loek Leyendekker. Op de andere foto sta ik tussen Willem Wolters en Peter Schouten in. De laatste foto toont Kees den Exter, oorspronkelijk uit Made en ik aan de redactietafel in Oosterhout aan de Arendstraat 16. Zo zamelden we nieuws in en namen interviews af als we niet onderweg waren. Eén foto ontbreekt nog. Ons bijkantoor........... Zo noemenden we het Bruin Café van Boud Stadhouders aan de Klappeystraat in Oosterhout. Daar dronken we ‘koffie’ en dobbelden we wat. Ik denk niet dat daar nog foto’s van te vinden zijn........
(Bron: Familiearchief f.v.son: Kees den Exter; Dagblad de Stem).








1 opmerking:

  1. Hallo Frans,


    Puur per toeval kom ik je naam tegen op google. Ik schrijf dit terwijl ik naar de Tour de France aan het kijken ben. Een grote kopgroep met tip van de dag Wout van Aert als favoriet. Niet moeilijk vlg mij. 58 km te gaan.

    Als je mij wil contacten dan kan dat op mailadresnr ruudgd4@ziggo.nl

    Groeten,

    Ruud Goverde.


    PS ik heb geen blog en kan dus jouw reactie op je blog niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen