zaterdag 16 juli 2016

Het moet niet gekker worden........



Ik vraag me wel eens af of ik ‘achterlijk’ en ‘uit de tijd ben’, of dat een deel van onze maatschappij volledig ‘van het padje af’ is.
Een toenemend aantal –je mag toch aannemen- weldenkende mensen tussen twintig en dertig jaar jong, lijkt volkomen de weg kwijt, als je het mij vraagt.
Pokémon Go! Een clubje Nintendo-ontwikkelaars is er in geslaagd om hele volksstammen met een spelletje volkomen geschift te maken.
Dat het alom geprezen ‘mobieltje’ zo langzamerhand de hele dag vergroeit lijkt te zijn met een hand van de bezitter ervan, dat kan ik bij de leerlingen dagelijks ervaren. Als zombies lopen ze door de gangen, nergens op- of omzien, lopen ze schijnbaar wezenloos op hun schermpje blikkend met de stroom mee op weg naar weten zij veel. In de klas zou een steeds maar groeiend aantal het liefst de hele dag met dat kleinood in de hand zitten en zo met hun toekomst bezig zijn............
Maar volwassenen..... Die zijn zo mogelijk dus nog erger. Heb je echt niks zinvollers of beters te doen dan als een ‘halve zool’ rond te lopen, loerend op je schermpje, zoekend naar kinderfiguurtjes die niet bestaan, maar wel vertoond worden vlak voor je op de stoep, of in de tuin van een ander. Hoe simpel kan je zijn als je zonder nadenken op het spoor, op de rijksweg, in de kelder van een ziekenhuis of waar dan ook loopt te zoeken naar zo’n aftands Japans virtueel namaakding, in de volle overtuiging dat je het nog kán en vooral ook móet ‘vangen’.
Ga toch iets zinvols doen!
Ik ben dolgelukkig dat in mijn gezin de volwassen mensen die onze kleinkinderen opvoeden, wél normaal denkende mensen lijken. De kleinkinderen zijn nog net niet op die leeftijd, dat ze al een hele dag met een mobieltje in hun handen lopen. Leve de ‘normale’ maatschappij. Maar hoe lang nog in onze zo langzamerhand knotsgekke maatschappij?
Geen foto’s van Pokémon go deze week. Ik doe aan die hype niet mee. Er zijn volop echt leuke dingen om je tijd door te komen. Ze dienen zich wekelijks vanzelf aan. Zoals vrijdag in mijn geval de eerste verjaardag van onze kleinzoon Cas. Heel spannend hoor! Genieten. Kijk maar naar de foto’s. Plaatjes van die onbenullige Pokémon-hunt-gekte vind ik het bekijken niet waard.
(Bron: familiearchief f.v.son. 1e verjaardag Cas 2016 thuis en kinderdagverblijf).







Geen opmerkingen:

Een reactie posten