zaterdag 31 oktober 2015

Druk, maar ontspannend!

Als je zo op je gemak naar de kleinkinderen zit te kijken, dan smelt je soms gewoon weg. 
Nee. Robyn zal echt niet gedacht hebben, laat staan erop uit zijn geweest om haar kleine neefje Cas te vermorzelen. Maar natuurlijk wilde ze Cas knuffelen. Ze kroop bijna bovenop hem en benam hem bijna zijn adem, maar dat was puur lief bedoeld. Robyn was toch juist met de poppen bezig. Leg je daar Cas in de buurt, dan vraag je er als het ware om. 
Een liggende guitige baby heeft twee gevolgen. Cas ziet andere kindjes, dus is stil en kijkt bijzonder geïnteresseerd naar wat er allemaal om hem heen gebeurt. Robyn op haar beurt gaat zo op in haar spel als poppenmoedertje dat ze zonder blikken of blozen doorgaat met waarmee ze bezig was. Ze heeft er op die manier immers een pop bij die ze ook kan vertroetelen. Cas krijgt natuurlijk een kus en een dekentje, want wie ligt, wil slapen….Niet dan?
En intussen loopt Youri met parmantige pasjes achter onze kat Kroky aan. Je ziet het beest denken; laat me met rust. Hele kleine kinderen en wat grotere zijn nou niet direct het lievelingsgezelschap van onze kat, en Youri, die is net op die leeftijd, dat je daarvoor beter kan uitkijken; al is hij er absoluut niet op uit om Kroky pijn te doen. Maar ja; weet die kat veel….. Voor je het weet aait hij tegen de draad in of steekt vriendelijk aaiend een oogje uit, zo zal het dier denken.
Als de kleintjes bij oma zijn - en dat komt nogal eens voor- , dan spelen de kleinkinderen over het algemeen leuk met elkaar en je ziet duidelijk verschil tussen de jongere en de wat oudere kleinkinderen. 
Daarvan kan Emma meepraten. Zij nam een tijdje geleden als zowat volleerde oppas met groot gemak en trots haar kleine neefje op schoot. En Youri er natuurlijk als de kippen bij om Cas –ondeugend lachend- de fles te geven. Emma wil af en toe graag zo eens in haar eentje bezig zijn; want wat moet je een hele dag met die kleinere neefjes en nichtjes. Ze wordt al echt een dame!
Vrijdag zijn we samen met ‘de grote meiden’ nog een dagje op pad geweest. Ter afsluiting van de vakantie. We bezochten Dé kinderdieren- en speeltuin Dierenrijk bij Nuenen. Een echte aanrader voor de kinderen vanaf 5 jaar; met binnen en buitenspeeltuin en heel veel (wilde) dieren die heel veel ruimte hebben en niet in ijzeren kooien zitten. Alleen jammer dat er  zo weinig wc’s waren!
 Je raadt al hoe ik me gisteravond voelde……
Zo’n weekje herfstvakantie is geen echte rust, maar je knapt er wel van op. Je hebt nu weer eens echt tijd gehad om iets voor jezelf te doen. Niet dat ik aftel, maar ik zie ook allerminst op tegen het feit dat in juli 2017 (dan pas!) mijn werkleven erop zit. Niet meer dat moeten, maar gewoon genieten samen met José. Bezig zijn met kinderen en kleinkinderen en mijn hobby’s. Ik kijk ernaar uit. Ik hoop dat mijn gezondheid wil meewerken, want ik heb er nog jaren zin in.
(Bron: familiearchief f. van son: kleinkinderen 2015, Robyn poppenmoedertje van Cas, Emma wordt al groot, Youri geeft Cas de fles, Emma, Renée, Anouk, Dierenrijk, Herfstvakantie).







Geen opmerkingen:

Een reactie posten