woensdag 19 augustus 2015

Over een schilderij en Zwarte Piet…..

Ja, ik weet het wel; het is nog geen zaterdagochtend. Maar ik heb nu toch al mijn weekendbericht gemaakt. Voor komende zaterdag dan alvast. In de komende dagen en ook zaterdag kan ik echt niet! Je moet er maar tegen kunnen om dit weekendbericht al vandaag op woensdag te zien. 
Er zijn ook niet zo veel dingen te vertellen dit keer. Ja. José heeft weer een kunststukje afgeleverd. Een schilderij voor in onze woonkamer. Weer zelf gemaakt en nog eens volledig naar eigen idee ook.
Het is weer een juweeltje geworden. Dat kan ik jullie niet onthouden…
Het tweede onderwerp vind ik eigenlijk te gek voor woorden. Niet enkel omdat het nog augustus is en nog geen december, maar vooral omdat het zo ziekelijk op mij overkomt. Ik heb het over Zwarte Piet!
Misschien heb je het meegekregen, maar de prestigieuze Anti-Racisme-Commissie van de VN, de Verenigde Naties, heeft in Genève vergaderd. Nou wordt daar wel eens meer vergaderd, bij voorbeeld door de FIFA, maar deze commissie maakt het –net als die andere club steeds presteert- dit keer wel erg bont. Zwarte Piet is volgens de serieuze dames en heren een ‘schending van de mensenrechten’. Nou, dat wisten we al van die discussie vorige keer tijdens Sinterklaas over de hoofden van de kinderen heen. Maar het begint weer van voor af aan dus. Nog maanden te gaan voordat de Sint weer voet op Nederlandse bodem zet. 
Er is een of andere hotemetoot die zegt, dat we die kritiek toch echt ter harte moeten nemen als we een of andere zetel in die VN ambiëren, als die over een week of zo vergeven wordt. Vergeef me. Maar dan die zetel maar niet! Als Zwarte Piet Zwarte Piet blijft, dan worden wij als landje dat zijn vinger opsteekt als het over mensenrechten gaat, niet meer serieus genomen, aldus die bobo.
Nee inderdaad. Die mensenrechten toch in Nederland…. Daarom komen er zoveel mensen uit landen waar die mensenrechten met voeten worden getreden, zo graag naar ons land toe. Wat mij betreft zijn ze welkom in ons land, waar het volgens de VN-commissie niet zo goed met de mensenrechten gesteld is, waar het Zwarte Piet betreft.
Er is – en daar ben ik zeker van- geen enkel kind dat uit zichzelf zo gekant is tegen het feit dat Zwarte Piet zwart is; er is geen enkel kind – en ook daarvan ben ik zeker- dat uit zichzelf Zwarte Piet koppelt aan de slavernij die pakweg een generatie of vier vijf terug, werd afgeschaft.  In Nederland was het 1863 meen ik me te herinneren.
Nee. Kinderen houden van de knecht Zwarte Piet; zijn er af en toe ook een beetje bang van én van Sinterklaas, die de baas speelt over al die Zwarte Pieten. Dat is al jaren zo en mag wat mij betreft nog wel generaties lang blijven.   
Kinderen deert het niet. Met uitzondering van die kinderen die van hun ouders geen kind mogen zijn; kinderen die aangepraat wordt dat Zwarte Piet verderfelijk is omdat hij zwart is én nog eens knecht ook. “Dat was de vader van jouw overovergrootvader ook ; tegen zo’n verderfelijke zwarte man die rond 5 december snoepjes en pakjes uitdeelt, moet je je met hand en tand verzetten”.  Ja mama, of ja papa, is dan het antwoord. Dat zal ik doen. 
Hopelijk gaat zo’n kind dan net als andere kinderen gewoon door met gamen, tv-kijken, binnen of buitenspelen met al of niet blanke vriendjes en vriendinnetjes om over te gaan tot de orde van de kinderdag…… Als de kinderen dan wat ouder zijn geworden en ook Zwarte Piet naar het rijk der fabelen hebben verwezen, dan – vind ik- mag er op de Nederlandse scholen best wat meer aandacht zijn voor een van de vele zwarte bladzijdes uit ons verleden. zoals de slavernij en de politionele acties.  Dan kan het kind de informatie op waarde schatten. Maar laat ze asjeblieft kind zijn zo lang het kan. De maatschappij is al verhard genoeg. Dat wilde ik even kwijt!
(Familiearchief f.van son: Schilderij José 2015 en José als ‘hulpsinterklaas’ samen met Zwarte Pieten).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten