zaterdag 24 juni 2023

Nog één weekje……

Elk jaar is er voor mij op vaderdag in elk geval hetzelfde cadeautje bij: de tourgids. Met plezier vul ik elk jaar de ‘tourtoto’ in. Dat doe ik al jaren. Vroeger deed ik mee aan de toto van het verificatiebureau, vooral toen ik nog in Oisterwijk werkte. Je moest dan een aantal renners aangeven, die in de Tour de France punten konden behalen. Als ze bij de eerste tien waren, dan kregen ze punten. Ook de gele trui, de groene en de bergtrui waren goed voor punten. Wie dan aan het eind de meeste punten had, die kreeg de hoofdprijs en er waren nog diverse andere kleinere geldprijzen. De hoofdprijs was 999 gulden. Dat was beter voor de belasting. Eén keer haalde ik samen met een Oisterwijkse collega die hoofdprijs binnen. Toen ik niet meer in Oisterwijk werkte, bleef ik toch meedoen. Ik bracht dan op de dag waarop de tour begint, in alle vroegte mijn lijsten naar Gilze. Daar kon je ze op een bepaald adres afleveren. Het was er elk jaar, hoe vroeg ook, steeds druk met mensen die de namen van alle lijsten invoerden in een speciaal computerpogramma. Zo ging dat toen nog. Nu doe ik, ook al jaren, met de tourtoto van BN de Stem of het AD. Da’s immers tegenwoordig één pot nat. Ik mag de étappes graag volgen. Vroeger zat ik na mijn werk onmiddellijk voor de TV. Tegenwoordig blijf ik er niet meer voor thuis, sinds terugkijken bestaat. Alleen bij belangrijke en interessante bergritten wil ik wel eens zorgen, dat ik wat vroeger thuis ben om voor de TV te kruipen.

Aquarium

Tja wat zal ik ervan zeggen? Ik zit met mijn aquarium in mijn maag. Pas nieuwe planten erbij en de oude vervangen en na enkele weken ziet het frisse groen er al uit alsof het zijn laatste oortje versnoept heeft. Bruine bladeren, aangevreten tot op de nerf. Het ziet er niet uit. Ik heb natuurlijk het water laten testen. Er bleek bijna geen nitraat in te zitten tot mijn verbazing. Dat is nu bijgevuld en het zou goed moeten gaan, maar er zitten vissen in, die over de bladeren schuren op zoek naar voedsel. Maar ja, je kan ze er niet zo maar uitvissen met het schepnet…. Aanvankelijk dacht ik dat er onvoldoende licht was. Maar na ledverlichting te hebben aangebracht, bleek ook dat niet de oorzaak. Verder zoeken….

Weekend

Vandaag en morgen is het in veel landen de dag voor de nationale kampioenschappen wielrennen, Ik ben benieuwd wie er dit jaar boven komt drijven. Afwachten, maar ik ga zeker niet de hele middag voor de TV zitten. Nederland zal enkel de profs uitzenden, denk ik, maar België maakt er zoals altijd van elke wielerwedstrijd een chauvinistische happening van. Dat vind ik vervelend. Maar op zijn minst zo vervelend is het tweetal dat op Eurosport commentaar levert. De een is tuk op lijstjes en uitslagen van toen, de ander zit er wat voor spek en bonen bij. Intussen vergeten ze vaak de koers en wijden ze uit over de vriendin van Evenepoel of andere voor mij nutteloze zaken. Laat ze maar doen. Het is van voorbijgaande aard.

(Bron: familiearchief f. van Son).

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten