zaterdag 18 april 2020

Leek me wel aardig...


Ik heb donderdagavond verwoede pogingen gedaan om de digitale gemeenteraadsvergadering te volgen. “Beroepshalve’, zou je kunnen zeggen. Ik verzorg immers wekelijks een pagina over ‘bestuur en politiek’ in onze gemeente in het plaatselijke blad De Langstraat. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Het werd een ergernis van jewelste. Mooie agendapunten, dat wel, maar uiteraard ging het weer op de knullige overheidsmanier. Niet dat de gemeente er zelf erg veel aan kon doen, behalve dat men zich wat minder zou uitleveren aan anderen om iets te doen. Ons gemeentebestuur staat er zich op voor dat ze zulke goede ict-ers in dienst hebben. En toch voor live-streamen afhankelijk zijn van een ‘derde’, een of ander ‘notubiz’, een digitaal systeem waarbij veel gemeenten zijn aangesloten. Nu moest die in touw en dan blijkt dat na korte tijd de vergadering die ik probeerde te volgen een techniek te hebben, die niet had misstaan in het begin van deze eeuw. Haperende beelden, haperend of uitvallend geluid, of gewoon vastlopen en een tijdlang zo blijven staan. Dag discussie, dag volgen van een live-uitzending. Zelfs de lokale omroep staakte de uitzending. Niet om aan te gluren was het. Het was gewoon dieptreurig. Overbelast, zo liet de griffier mij weten. Daar ben je dan als gemeente en als lokale omroep goed klaar mee en behoorlijk misselijk van, denk ik.  Wil je ook eens een keer digitaal iets doen voor de bevolking. Weer typisch zo’n geldverslindend systeem, dat niet levert als het moet. Daar zit de overheid vaker mee opgescheept.
Zo goed en zo kwaad als het kon, heb ik de volgende dag toch mijn artikelen gemaakt en noodgedwongen het hele project ‘Donge-oevers’ voorlopig maar gelaten voor wat het was. Niet te volgen.
Als ex-journalist blijk ik nog steeds een neusje voor nieuws te hebben. Op onze vrijwel dagelijkse fiets- en scootmobieltocht, reden wij donderdagmiddag heel toevallig in de Oranjepolder, een stukje polder tussen Oosterhout en onze gemeente. We zagen dat Oosterhouters actie voeren. Tegen plannen om in dat kleine stukje polder drie reuzen windturbines neerzetten. Elk liefst 235 meter hoog. Dat is twee en een halve keer zo hoog als de Grote Kerk in mijn geboortestad Breda.  Uiteraard zet Oosterhout die dingen op ruim 800 meter van de eigen bebouwing. Daar kroop één van de fracties donderdag in de rondvraag onmiddellijk bovenop. Ik kon de foto publiceren, die ik donderdag aan het begin van de middag had gemaakt. Ben ik toch weer actueel op mijn ‘ouwe dag’.
(Bron: familiearchief f.van son) 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten