zaterdag 22 februari 2020

Spelen en echte service...


Vandaag over Robyn en over service bij genealogisch onderzoek. Want Robyn kwam na lange tijd weer een keertje bij oma José en mij spelen. Nu op zondagmiddag. En natuurlijk bleef ze eten. Er werd geverfd en gespeeld met keukentje, trein en blokken. “Want jij hebt zoveel speelgoed oma”, liet Robyn weten. Uiteraard bleef ze ook eten. Ze mocht meehelpen met het maken van het pannenkoekenbeslag en na het eten was er nog een ijsje. Ik heb maar weer wat fotootjes gemaakt. Weer een gezellige middag dus.
En dan nog een beetje genealogie deze week.
Zoals je weet, heb ik al een tijdje geen eigen auto meer en de bus met overstappen is voor mij niet weggelegd. Ik kan dus nog maar mondjesmaat naar een archief om voor mijn genealogisch onderzoek antwoorden op vragen te vinden. Dat blijkt meestal niet zo’n probleem in de praktijk. Dat dank ik aan die vriendelijke en vooral behulpzame medewerkers van archieven, een abdij en heemkundekringen.
Ik heb er in de afgelopen periode weer enkele staaltjes van echte service mogen meemaken. De heer of mevrouw J.M. Rijkers van het Stadsarchief Breda reageerde in een mum van tijd op mijn vraag over oude adressen. Wat is B-131 bij voorbeeld, als je het met nu vergelijkt. Hij gaf niet enkel antwoord, dacht niet alleen duidelijk mee, maar zocht ook nog -ongevraagd- zelf. Een stukje uit de mail die ik terug kreeg: “Beste meneer van Son, Breda B131 is nu Ginnekenstraat 126. Waarschijnlijk is het dus niet het nummer Breda B131 dat u zoekt maar B131 in de gemeente Ginneken en Bavel. U kunt op onze site deze omnummeringen opzoeken onder Collecties > Adresboeken, huis- en wijknummering. Ik heb even voor u gezocht en kom op de volgende huisnummers: B131 in de voormalige gemeente Ginneken en Bavel is in 1956 de Eikbergseweg 6. B71 (1880) is in 1957 Brigidastraat 14 geworden. B127 (1880) is in 1957 Bolbergseweg 5 geworden”.
En dat was niet de enige hartverwarmende reactie die ik kreeg. Hans van der Zanden van de Bavelse Heemkundekring Paulus van Daesdonck was eveneens bijzonder servicegevoelig. “Uw oud-tante Kaatje woonde in het huisje dat momenteel het lokale parochiecentrum is: Kloosterstraat 1.” Hij ging ook zelf op zoek naar een oude misdienaar om over mijn oud-tante, die kosteres was, navraag te doen. Dat leverde een karaktertrek van de oude kosteres op. “Wij hebben helaas geen bidprentje van Kaatje”, zo liet hij weten. Toen ik hem mailde, dat ik ook de parochie had aangeschreven om een digitaal prentje van de doopinschrijving, mailde hij me, dat hij ook toevallig secretaris van de parochie was. Nog dezelfde dag was hij in het doopregister op zoek gegaan, want ik vond een doopinschrijving van mijn oud-tante in mijn mailbox. En ook uit de chatmogelijkheid bij het regionaal archief in Tilburg, ben ik dankzij een medewerkster weer wijzer geworden. Heerlijk dat er nog zulke mensen zijn, die er een genoegen in scheppen om anderen te helpen en met hen mee te denken. Ik heb er meteen weer een aantal gegevens bij om mijn familieverhaal zo compleet mogelijk te maken. Ze verdienen wat mij betreft een lintje, maar daarvoor zijn ze meestal niet op uit. Hulde daarom aan Hans van der Zanden van de Heemkundekring Paulus van Daesdonck uit Bavel en aan J.M. Rijkers van het Stadsarchief Breda en chatmedewerksters van het regionaal archief Tilburg. Overigens moet ik zeggen, dat ik in de afgelopen jaren dezelfde vriendelijke servicegevoeligheid heb mogen ervaren bij de Heemkring Alpaidis in Hoegaerden, de archivaris van de Abdij van Tongerlo en de mensen van het informatiecentrum in het Belgische stadje Landen. Zouden mensen die met ons erfgoed werken, dan toch een bepaalde roeping hebben? Ik ben er in elk geval blij mee en dankbaar voor.
(Bron: familiearchief f. van son ; stadsarchief Breda ; r.k. doopregister Bavel; Regionaal archief Tilburg; Heemkundekring Paulus van Daesdonck, Bavel)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten