zaterdag 28 september 2019

Ach wat jammer nou…


Wat jammer nou toch. Het doorgeslagen volksdeel in onze alsmaar triester en zieliger wordende maatschappij heeft weer iets onbenulligs gevonden. Zouden we voortaan het woord poppenmoedertje niet meer mogen gebruiken. En het was net zo leuk om dat kleine ding zo met die poppetjes bezig te zien. Ja hoor, het trutvolkje anno 2019 heeft wéér wat anders gevonden wat toch “eigenlijk al lang niet meer kan”. Alles in het kader om toch maar niet toe te hoeven komen aan nadenken over dingen die echt belangrijk zijn. Jongensspeelgoed en meisjesspeelgoed. Seksistisch speelgoed. Wee je gebeente als je het als winkelier in een speelgoedwinkel niet naast elkaar hebt staan als de nieuwe speelgoedpolitie langs komt. Let op: speelgoed heet voortaan kinderspeelgoed en je mag zeker niet vertellen of laten blijken, dat je vindt dat het bij jongens of meisjes hoort. Een meisje dat al een half uur probeert om de speelgoedautootje in te parkeren. Stop ermee kind. Ik kan Het ook niet goed op mijn 68e. Of heet het Genderneutraal speelgoed. Of mag dat ook weer niet van de muggenziftertjes.
Denk je dat het iets veranderen zal in de praktijk? Welnee. Al zouden ze willen dat alles op de schop ging. Kinderen blijven kinderen en spelen toch met het speelgoed dat ze het leukste vinden. Jongens met auto’s en met poppen of het keukentje en meisjes ook. Dat doen ze  bij ons al jaren, onze kleinkinderen. Of ze nou jongen zijn of meisje. Ja maar daar gaat het niet om……. Oké niet dan.
Als je vindt dat er zoveel verandert dan raak je “uit de tijd”,  wordt er gezegd. Dat geldt dan voor mij dus. Voor mij hoeft dat echt niet, al dat geleuter tegenwoordig. Op alle gebied trouwens,  maar wél met een grote boog heenlopen om dingen aan te pakken die er werkelijk toe doen.
Karel de Grote en de zeehelden waren geen helden. De Gouden eeuw mag niet meer, negerzoen niet, blanke vla kan niet meer, zwarte piet moet uit de tijd. Meisjesspeelgoed bestaat niet meer als het aan hen zou liggen. Welnee. Straks hebben we genderneutrale weet ik wat, al dan niet met biologische of macrochaotische en veganistische inslag. Sprinkhaan etende jonge soortgenoten, die niets van vlees meer moeten of mogen hebben en er niet meer van willen of mogen houden en liever een toch op vlees lijkend sojading op hun bord willen, gewoon omdat er gevonden wordt dat het er tegenwoordig bijhoort.
Fanaten over het milieu, die zelf twee keer per jaar met vliegtuig op vakantie gaan, 30.000 km per jaar met de auto rijden en goedkoop door kinderhanden gemaakt spul uit het verre oosten kopen; nooit op de fiets stappen, het schijt hebben aan alles wat normaal gevonden wordt. Ga zo maar door. Te lam om honder meter te lopen.
Trappen tegen boeren, Nederlandse cultuur en de kippen van Albert Heyn. En wat het ergste is; dat soort wil het liefste ook anderen hun wil opleggen, koste wat het koste. Tjonge jonge. Is er nu echt niet iets nuttigs en belangrijks meer te bedenken, waarover je je echt druk kan maken omdat het echt niet kan?
Maar niet alleen je erover druk maken, maar er ook naar handelen. Ze zouden het liefste hebben dat je ook werd, zoals dat relatief klein groepje bekrompen geesten, dat het over alles en iedereen met zichzelf zo verschrikkelijk moeilijk heeft, of zoveel tijd heeft, dat het van gekkigheid niet weet wat nu weer te veranderen. 
Wat voel ik me toch gelukkig dat ik een paar echte hobbies heb, dan dat eeuwige zoeken naar iets waarvan we weer eens moeten vinden, dat het echt anders moet. Veranderen, het liefst zo langzamerhand alles aanpassen, zodat we straks helemaal niet meer weten hoe het was. Want zoals het toen was, dat kon echt niet...
Ik blijf doen wat ik al jaren doe. Daar voel ik me het beste bij. Ik eet bij voorbeeld altijd normaal. Dat wil zeggen, dat het in ieder geval minder is dan die 200 gram groenten per dag; dat het gevarieerd is. De ene dag wel vlees, de andere niet of vis. En dan niet in de plaats daarvan een op vlees lijkende vegabal of anderssoortige bal of namaakkotelet. 
Ik houd mezelf niet voor de gek. Ik eet aardappelen, gebakken of gekookt of friet. Geen borden vol. Maar normaal. Ik eet rijst, pasta en af en toe iets anders uit een andere keukencultuur. Gewoon omdat ik het lekker vind en José zowat alles fijn kan klaarmaken. 
Ik steun onze boeren die voor ons eten zorgen; heb het lak aan die dieren- en milieufanaten die vinden dat elke stal potdicht moet, omdat we ze anders ruiken. Als er dan brand uitbreekt en duizenden dieren omkomen, dan hebben de boeren dat bij hen gedaan. En maar jammerend op TV zichzelf belangrijk vinden.
Vraag eens om wetten of maak die als je politicus bent. Bent als politicus niet ‘verbaasd’ of 'geschokt', maar doe iets. Doe echt iets aan het milieu in plaats van met eurotekens in je ogen te verklaren, dat er hard aan gewerkt wordt.
Verbiedt iets en handhaaf dat, in plaats van actie voeren of ach en wee roepen om dierenvervoer normaal te laten verlopen. Pak de armoede aan met echte maatregelen. Aktievoerders, ga eindelijk eens werken voor de kost in plaats van parasiteren op de rug van de maatschappij. Zoek een hutje op de hei, als je tenminste nog weet wat dat is. Maak daar je eigen wereldje en leef daar ook naar, maar dwing een ander niet om in jouw wereld te denken of te doen. 
Politici in Den Haag, laat hard werkende mensen met rust, steel niet van gepensioneerden of anderen en help liever mensen, die werk zoeken, echt aan een baan. Zo kan ik nog wel ev en doorgaan...
Oh ja. Ik kan me overigens heel goed indenken, dat mensen een hekel aan mij hebben. Fijn zo. Eigenlijk doet het me niet zo veel, hoe en wat een ander over en van mij denkt. Kijk naar jezelf, want erg veel mensen -vooral het soort dat ik verafschuw-, lijkt nooit in de eigen spiegel te kijken. Ik doe dat meerdere keren per dag………..
(Bron: familiearchief f.van son). 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten