zaterdag 14 september 2019

Steeds mooier

Wij maken van het goede nazomerweer druk gebruik om door de omgeving van onze gemeente te dwalen. José op de fiets en ik ook de scootmobiel. Het wordt zo langzamerhand vroeg op de dag best fris op mijn cabrio maar ’s middags is het meestal best om uit te houden.
Met een -bij warmer weer- actieradius van zo’n ruim 20 kilometer, kan je veel zien in de omgeving van ons dorp. Als ik vlak bij huis weer een paar klappen op mijn rug heb moeten opvangen op het fietspad naar de Maasdijk, dan kan ik gelukkig al na een paar minuten bijkomen in de natuur. Ja, dat fietspad vanuit de Hooipolder naar de Maasdijk is een steeds erger wordende crime. De boomwortels stuwen het wegdek van het fietspad steeds meer omhoog en door de breuken die dan ontstaan is het geen pretje om op de scootmobiel te zitten. Je rug krijgt klap op klap, want erg veel vering heeft zo’n scootmobiel niet. Aanpakken van dat fietspad kan zonder twijfel op rugklachten en dus zorggeld besparen. Eigenlijk vreemd dat ik er die adviescommissie over de toegankelijkheid nog niet over gehoord heb. Er moeten toch heel wat meer mensen zijn, die dat fietspad gebruiken en tot de conclusie komen, dat het eigenlijk niet langer meer verantwoord is.
Eenmaal in de natuur, -of dat nu bij het Huntingtonhuis, de Put of in de Oosterhoutse polder of het fietspad langs de Donge of het buitengebied is naar Raamsdonk-, is het heerlijk rustig en genieten van de natuur. Als je goed om je heen kijkt, dan zie je nog eens wat. Te veel mensen weten maar amper wat de natuur, ook bij onze gemeente, voor ons allemaal in petto heeft. Wij volgen bij voorbeeld al een tijdje een zwanenfamilie. Toen de kleintjes net geboren waren, was het al een prachtig gezicht. Beschermende ouders met klappende vleugels. Nu ze een stuk groter zijn, wordt de zwanenfamilie alsmaar statiger. Ik moet wel eens terugdenken aan de tijd toen we in Apeldoorn woonden. Agressieve zwanen maakten het soms zelfs onmogelijk om langs de gebruikelijke weg naar het winkelcentrum te gaan, om er boodschappen te doen. José maakte het filmpje dat ik deze week meeneem bij mijn weekendbericht. Hoeveel mensen zien dit? Het valt me op dat er ondanks het goede weer nauwelijks mensen fietsen, ook niet in het weekend. Dan kom je meesstal voorbijschietende, verkeersregels negerende racefietsers tegen.
Gewoon fiets, dat deden wij vroeger met onze kinderen. Vrij vaak en ook nu nog is fietsen voor ons een aangenaam tijdverdrijf. Onze kinderen weten dankzij dat fietsen, dat kwartels niet vliegen en meer van dat soort typische natuurwetenswaardigheden. En wat zijn ‘koeiepannen’ en ’rijenmaar’. Dat komt van onze kinderen als ze iets zagen tijdens de fietsritjes. Ik denk dat ze met plezier aan die fietstochtjes terugdenken en misschien ook aan de tussenstop als het wat kouder was en we onder een brug langs het kanaal een kop warme soep uit de thermosfles namen.  Heerlijk, alleen al als ik er aan terugdenk.
(Bron: familiearchief f.van son)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten