zaterdag 26 januari 2019

Schoonheidswedstrijd in 819...


Deze week komen in mijn wekelijkse bericht weer een paar kleinkinderen aan bod en in mijn ogen een toch wel ietwat rare schoonheidswedstrijd in het jaar 819, gewonnen door mijn voorouder. Eerste onze kleintjes uiteraard. Vrijdag kwam Robyn weer eens een keertje. Het was gezellig een dagje met haar. Zij had het er al een tijd op staan om weer een naar Oma en Opa te gaan. Papa Pieter bracht ze ’s morgens en haalde haar ook weer op. Ze was echt lief! En eten deed ze als een grote. Stukjes boterham gingen de een na de ander in haar mond. Uiteraard praatte ze ook toen weer honderd uit. Dat is Robyn eigen. Intussen was ik druk bezig om de artikelen voor ‘mijn wekelijkse pagina’ in de Langstraat te schrijven. Oh ja, voordat ik het vergeet: de mama van Sem en Cas heeft er een hulpje bij. Cas gaf zijn kleine broertje mét de vork zelf op zijn gemak een boterham. Mama Elke kon intussen zelf een ander werkje doen. De foto’s wil ik je niet onthouden.
En datzelfde geldt deze week ook weer voor een kort verhaaltje over een van mijn voorouders. Zij is de tweede vrouw van Lodewijk ‘de Vrome’,  geboren in Chasseneuil bij Poitiers op 16 april 778. Voor de liefhebbers: ze heet Judith van Argengau, in andere bronnen ook Judith Welf genoemd. Lodewijk trouwde met haar op 1 februari 819. Zijn eerste vrouw Ermengarde van Haspengouw was op 3 oktober 818 overleden en zijn edellieden hadden er bij hem op aangedrongen, om een andere vrouw te zoeken. Dat gebeurde, -al vind ik het wel wat vreemd-, na een ‘schoonheidswedstrijd’. Mijn voorouder Judith van Argengau is in die wedstrijd de ‘gelukkige’, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken, dat haar belangrijke familiebanden in Zwaben, Beieren en Saksen ook een rol hebben gespeeld bij de keuze van Lodewijk. En of Judith er zelf zo blij mee was, valt volgens mij ook te betwijfelen. Het arme kind was rond 805 geboren, dus toen zo’n jaar of 14, als de keuze op haar valt. Lodewijk was net boven de 40. Judith was de dochter van Welf I van Altdorf en Eigilwich van Saksen. Zij werd de moeder van een dochter, die wij kennen als Gisela, die later trouwde met de machtige en invloedrijke Eberhard, de Hertog van Friuli, (een streek bij Venetië). Haar kleinzoon, Hendrik de Vogelaar, zou de Ottoonse dynastie van de Duitse koningen en keizers stichten. Maar voor mij is het andere kind van Lodewijk en Judith van belang, geboren op 13 juni 823 in Frankfurt-am-Main. Hij heet Karel en zou later de bijnaam ‘de Kale’ zou krijgen. Hij is onze volgende voorouder. Zijn moeder Judith stierf op 19 april 843. Drie jaar eerder op 20 juni was Lodewijk al ‘gaan hemelen’. Judith werd begraven in de basiliek van Sint Maarten in Tours. Oh ja, nog een weetje, die Lodewijk ‘de Vrome’ was toch eigenlijk ook zo ‘vroom’ weer niet. Meneer hield er een maitresse op na. Zij heet Theodelinde van Sens. Nu weet je weer het een en ander van mijn voorouders Lodewijk en Judith in de eerste helft van de negende eeuw. Het blijft interessant voor mij, de geschiedenis en genealogie van de familie. Mocht je nog willen weten wat de niet leesbare oorkonde inhoudt? Het is een charte aan de Sint Baafsabdij van Lodewijk, waarin hij de abdij imuniteit toekent, net als zijn vader eerder had gedaan. Weer een leuk hoofdstukje in mijn uitgebreide nieuwe boek.
(Bron: familiearchief f. van son; Pauli Gesta Episcop. Mettensium, MGH SS II, p. 265; Annales Fuldensium Pars Secunda, auctore Euodolfo 840, MGH SS I, p. 362; Annales Necrologici Prumienses, MGH SS XIII, p. 219; Libri Anniversariorum et Necrologium Monasterii Sancti Galli, Konstanz Necrologies, p. 462; Obituaires de Sens Tome I.1, Obituaire de Notre-Dame de Paris, p. 227; Thegani Vita Hludowici Imperatoris 4, MGH SS II, p. 591; Gesta quorundam regum Francorum 818, MGH SS I, p. 356.; Vita Hludowici Imperatoris 31, MGH SS II, p. 623. Annales Xantenses 819, MGH SS II, p. 224 en 843, MGH SS II, p. 227). 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten