zaterdag 29 september 2018

Over een voorlees oma en opa

Ja hoor. Oma José zat woensdagochtend op de fiets en ik op de scootmobiel op weg naar Oosterhout. Doel was de basisschool daar van onze kleindochter Robyn. Er stond een voorleesochtend op het programma, speciaal door oma’s en opa’s. Toen ik vorige week woensdag naar de begrafenis van Michel ging, zat oma ook al op de fiets naar Oosterhout. Maar dan noodgedwongen alleen. Nu konden we samen. Leuk is dat, zo’n voorleesochtend voor 4 en 5 jarigen. Ik las een boekje voor over Alex, een jongen die zo graag een vrouwtjes-dynosaurus wilde, die hij desondanks Fred wilde noemen. Je moet natuurlijk tussen door steeds wat moeilijke woordjes veranderen en de plaatjes laten zien. Maar dan hangen de kinderen ook wel echt aan je lippen. En Robyn? Eerst had ze de juf in een volle klas laten weten “dat haar oma vroeger een kat was”, een verhaal dat oma José aan alle kleinkinderen al diverse malen verteld heeft “Een dikke rooie kat”. Ze heeft nog rossig haar dus dat verhoogt de geloofwaardigheid. Bij het voorlezen wilde ze graag op de schoot van opa en ook heel dicht bij oma zijn, toen zij voorlazen. Dik tevreden was ze. Want haar oma en opa waren er toch maar. En vorige week had oma ook al voorgelezen. Natuurlijk moest ik de scootmobiel aan de electriciteit zetten daar, tijdens ons verblijf op school. Maar het was bijna onvoldoende. Bijna weer thuis stond de meter al dik op oranje. Het had niet veel langer moeten duren, of ik had de scoot moeten duwen.....
Na de voorleesochtend kwam Tara, de mama van Robyn, ons op school ophalen. Ze nodigde ons uit voor een gezellig bakje koffie en een taartje of saucijsje. Een leuke afsluiting van een leuke ochtend. Eigenlijk begint het al echt fris te worden vroeg in de ochtend op de scootmobiel. José heeft daar geen last van. Haar jas ging onderweg open; want als je fietst, dan fiets je jezelf warm. Zeker als de zon schijnt.
Het is al de hele week kleinkinderen wat de klok slaat. Maandagochtend zorgde oma José tussen de bedrijven door voor zieke kleindochter Emma. Dinsdag kwam Cas even mee naar ons en ’s middags pasten we op Sem, de jongste van onze tien kleinkinderen, zodat mama Elke even met Cas naar Breda kon naar de winkel. Woensdag aan het eind van de mddag, toen we al lang en breed weer thuis waren, kwam Anouk nog even met een vriendinnetje. Dat leverde beide kinderen bij oma een waterijsje op. Anouk komt wel meer “zo maar” even langs. Donderdag kwam Tara even op de koffie en ’s middags moest ik op controle bij de tandarts. Niet direct mijn favoriete bezigheid. José bracht donderdag- en vrijdagochtend Youri naar school en haalde hem ook vrijdagmiddag op. En vrijdagochtend paste oma ook nog even op Cas die zich niet zo lekker voelde, zodat zijn moeder even boodschappen kon doen.
En ik? Tussendoor deze week keek ik WK wielrennen dat tot nu toe bol staat van medailles voor ons land en onze zuiderburen.
En ’s morgens uiteraard genealogie. Dat is zo ongeveer vaste prik. Deze week lees ik vooral het franstalige werk ‘Abbayes et chapitres entre Sambre et Meuse (VIIe–XIe siècles)’ van Alain Dierkens;  ‘Mittelreichisches Friesland, eine Markgrafschaft’ van Johanna Maria van Winter en  Enjeux de pouvoir et compétition aristocratique en Entre-Sambre-et-Meuse (fin Xe-mil.XIe s.), Retour sur les fondations de Saint-Gengulphe et de Saint-Jean-Baptiste de Florennes’ door Nicolas Ruffini-Ronzani, dat alles om mijn voorouders nog beter te kunnen plaatsen en doorgronden. Ik moet toegeven, dat Frans valt niet mee. Het is danook al een tijdje geleden, dat ik op school Frans kreeg.... Maar het lukt en geeft me interessante informatie. Nou en na dit weekendbericht is de hoofdschotel voor vandaag en morgen nog even het WK wielrennen voor dames en heren kijken. Jose gaat met de meiden vandaag samen naar de Efteling. Zal weer wel lachen worden. Veel plezier! Ik heb dus hier het rijk alleen........
(Bron: Familiearchief f.van Son ; ‘Abbayes et chapitres entre Sambre et Meuse (VIIe–XIe siècles)’ van Alain Dierkens; Dr. J.M. van Winter, ‘Mittelreichisches Friesland, eine Markgrafschaft?’ ; Enjeux de pouvoir et compétition aristocratique en Entre-Sambre-et-Meuse (fin Xe-mil.XIe s.), Retour sur les fondations de Saint-Gengulphe et de Saint-Jean-Baptiste de Florennes’ door Nicolas Ruffini-Ronzani).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten