zaterdag 2 september 2017

Even wennen..., Elckerlyc en Bac!

Op de dag waarop ik echt met school ben gestopt, echt met pensioen ben dus, is onze kleindochter Robyn er aan begonnen. Zo’n eerste schooldag blijft een hele gebeurtenis. Ook voor Robyn was het een grote stap. Ze was er duidelijk aan toe. Eigenlijk had ze het thuis wel gezien en moeder Tara en vader Pieter waren ook blij dat ze nu eindelijk naar school kon. Een hele gebeurtenis. Inderdaad! Robyn vond het op haar stoeltje in de klas maar ‘zozo’. Na amper tien minuutjes vond zij het welletjes en terwijl de andere kindjes rustig bleven zitten, vond zij de speelhoek een stuk leuker. En dat betekende, dat Robyn dus gewoon haar stoeltje liet voor wat het was, en de speelhoek opzocht. De juf zal nog heel wat met haar te stellen krijgen, want wat Robyn eenmaal in haar hoofd heeft, is er erg moeilijk uit te praten. Maar daar moet de juf maar aan wennen of proberen haar gte overtuigen; ze krijgen tenslotte komend jaar ook een behoorlijke loonsverhoging, als we het demissionair kabinet van VVD en PvdA mogen geloven. Robyn is echt toe aan de school.  De dag ervoor, vorige week zondag was het ‘housewarming’ bij Elke en Wouter en werd tevens de verjaardag van Cas gevierd. Robyn had al snel haar plaatsje gevonden in de zonovergoten tuin bij Cas. Deze week zijn opa en oma op ontdekkingstocht geweest. Naar Oss. Kijken of de veelgeroemde speeltuin Elckerlyc een tochtje met de kleinkinderen waard zou kunnen zijn. Nou en of. Mooi, schoon, veilig en vriendelijke vrijwilligers in die tuin vol met houten kastelen, kabelbaan en zelfs speciale schommel voor rolstoelgebruikers. Daar nemen we ze absoluut mee naar toe. Voor de toegangsprijs van 2 euro hoef je het immers ook niet te laten.
Ik heb deze week ook contact gezocht met het Rijksarchief van Antwerpen-Beveren, op mijn Genealogische zoektocht naar Bac, mijn voorouders. Ben nu terechtgekomen bij Westerlo waar je ook de Abdij van Tongerlo vindt. Daar heeft in de middeleeuwen een BAC-cijns bestaan. Kijken waar dat toe leidt.
Zo kom ik absoluut mijn dagen gewoon lekker en gezellig door. Ik kijk ’s middags de laatste kilometers van de Vuelta-etappe als ik thuis ben; drink dagelijks koffie met José, behalve op de maandag. Dan is zij ’s morgens weg. Woensdag was Cas er en hij speelde dat het een lieve lust was. Tussendoor pasten we nog even een uurtje op Youri en Anouk. Wij kunnen genieten van dat stralende smoeltje van Youri als hij een keertje op de traplift mag....
Regen of niet. Hij deert mij niet. Ik pas mijn bezigheden aan. Binnenkort begint het politieke seizoen weer en dan ga ik weer naar de raadsvergaderingen. Gewoon omdat ik het interessant vind. Ik heb tenslotte een kwart eeuw bij de lokale overheid gewerkt als communicatie-adviseur en dan heb je ook veel met raadsvergaderingen eb de media te maken.  
(Bron: familiearchief f.van son, onder meer eerste schooldag Robyn 2017).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten