zaterdag 5 augustus 2017

Meer dan 40 jaar geleden...

We waren nog maar een paar jaar getrouwd. Over die tijd gaat het dit keer. Ik werkte als journalist bij Dagblad De Stem. En wij hadden in 1975 onze eerste dochter, Inge gekregen. Over haar en haar zusje Meike die in 1979 werd geboren werd ik deze week verrast.

U móet hem haast wel kennen of op zijn minst van hem gehoord hebben. Johan van Gurp, jarenlang fotograaf van Dagblad de Stem. Ik heb in mijn journalistieke periode met hem mogen samenwerken. Niets was Johan te veel en zijn foto’s waren van topkwaliteit. Dat vond ook het Bredase archief, want die hebben enkele honderdduizenden foto’s van Johan gedigitaliseerd om ze te kunnen bewaren voor het nageslacht. Johan heeft zijn foto’s in de afgelopen periode uitgezocht en er zat ook een mapje ‘Van Son’ tussen. Hoe dat kan? Nou Johan maakte ook graag van het gezin van collega’s de allermooiste foto’s.

Kees den Exter –ook oud-collega- voorzag Johan van mijn mailadres. En  daar kwamen ruim vijftig vakfoto’s via ‘we transfer’ mijn kant op. Ze zijn van onze dochter Inge en van Meike. De twee oudsten. Johan kwam er speciaal voor bij mij thuis om de leukste momenten voor het nageslacht te behouden. Inge als kleine baby, uiteraard ook een keer met de krant in handen; hij ging zelfs naar het ziekenhuis om een foto van Meike te kunnen maken, die zo kort na haar geboorte doodziek in het Oosterhoutse Pasteurziekenhuis belandde. Ook foto’s van José en mij en die wil ik jullie ook niet onthouden. Stuk voor stuk juweeltjes van foto’s. “Stuur ze maar door aan de kinderen”, zo schreef hij. Dat doe ik Johan, maar ik bewaar ze uiteraard ook zelf graag in mijn familiearchief. Ik wilde jullie deze week bij het weekendbericht een paar van de mooiste foto’s laten zien. Uit lang vervlogen tijden, mag je zo langzamerhand zeggen. Jaren zeventig van de vorige eeuw om precies te zijn. Bedankt Johan!
(Bron: familiearchief f.van son: foto’s Johan van Gurp 1975-1979 Inge, Meike, José en Frans).








Geen opmerkingen:

Een reactie posten