zaterdag 10 september 2022

Weer begonnen.....

Dat gold deze week in twee opzichten: de scholen zijn weer begonnen en  we pakten de draad weer op met oppassen. Alle twee al op maandag. Op twee na zijn al onze kleinkinderen weer naar school. Naar de basisschool, of de middelbare. Anouk voor het eerst naar de laatste. Natuurlijk laat ik dan de kinderopvang nog buiten beschouwing, want onze jongste twee, Sven en Luuk maken ook daarvan al gebruik. Ook is na de vakantie het oppassen weer begonnen. Maandagavond al kwamen Robyn en Luuk een paar uurtjes. Eerst bij oma eten natuurlijk. Hun jarige mama Tara en Papa Pieter gingen er even samen tussenuit. Robyn vond de frietjes erg lekker en ook Luuk smulde van een stukje friet af en toe. Voor Robyn is het even moeilijk haar draai te vinden, maar het speciale kleurboek van oma hield haar toch een tijd je aan tafel. Luuk speelde en ging af en toe met oma een stukje proberen te lopen. Dat moet nog even wachten, zo bleek. Op dinsdag tussen de middag kwamen Cas en zijn broertje Sem bij ons eten. Krap hoor, zo’n uurtje tussen de middag. Luuk was er donderdag niet.

Rockanje

Zondag fietsten we langs de Donge en maandag door Hank en Nieuwendijk en door de Biesbosch terug. Boterhammetjes en een thermosfles thee mee. Woensdag was het nog steeds mooi weer en dat deed ons besluiten om naar zee te rijden. Niet druk, want iedereen zit weer op school. Dit keer eens niet het strand bij Westerschouwen, maar dat bij Rockanje. Heel mooi strand. We hebben genoten van de zon. De weg ernaar toe was prima, maar die terugweg….. Ik typte in google maps ‘Numansdorp’ in, want ik wilde graag door de Zeeuwse polders rijden langs de dorpjes op weg naar huis. Maar men vond het nodig ons via de A15 door het stinkende gebied daar nabij Pernis en de openstaande Botlekbrug te sturen. Weer dat ellendige razende verkeer in dat stinkende deel van de Randstad. Hoe kunnen mensen daar wonen. Heel de dag dat jachtige leven. Het zou niks voor mij zijn. Op een gegeven moment heb ik de google maps door José maar laten uitzetten en heb zelf mijn weg gekozen via mij bekende routes en vooral de kleinere dorpjes. Wij waren immers voor ons plezier en gezellige rust op pad, niet om van hot naar haar te worden geslingerd op een veel te drukke vierbaans verbinding, waarop niemand tijd lijkt te hebben en rekening houdt met een ander. Elke dag jachten en jagen. Mij niet gezien.

Onderzoek

Donderdag geen Luuk en dat betekende dat ik wat eigen werk kon afwerken, zoals de wekelijkse pagina voor de Langstraat en mijn familieonderzoek. Ik heb met het oog op het belang van abdijen en kloosters rond het eerste millennium, ook weer eens wat onderzoeklectuur doorgenomen zoals ‘Communautés religieuses bénédictines et environnement économique. IXe-XIIe siècles. Réflexions sur les tendances historiographiques de l'analyse du temporel monastique door Alexis Wilkin; L'abbaye de Villers-la-Ville, un parcours archéologique door Fred Heller;  Verder kwamen ook nog voorbij L'introduction du sceau équestre dans l'Empire en ook nog ‘Cum signo auctoritatis et excellentie mee sigillo’. Sceaux et identité symbolique des comtes de Flandre à la fin du XIe siècle, beide van Jean-François Nieus. Het lijkt wel of ik weer op school zit met al dat buitenlands, Frans dit keer. Ik wil wel bekennen, dat die taal me af en toe wel hoofdbrekens bezorgt. Deze week heb ik gelukkig ook nog een paar Nederlandstalige mailtjes verwerkt.. Bijgewerkt ben ik allemaal nog altijd niet en de lectuur is nog lang niet helemaal doorgenomen, maar de dagen met minder weer komen eraan. Dan zal ik wel wat meer achter de laptop kruipen misschien om ook verder te werken aan mijn familieboek. Dat is in de afgelopen maanden maar mondjesmaat gelukt.

(Bron: familiearchief f. van son).

 






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten