zaterdag 18 december 2021

Kwestie van aanmodderen.....

Scholen toch eerder dicht voor de Kerst, maar oma’s en opa’s moeten maar niet oppassen. We hebben het allemaal kunnen horen. Daar gaan we weer. Na overleg binnen ons ’grootgezin’  hebben we gelukkig goede afspraken kunnen maken met de kinderen en kleinkinderen. Zeker nu ik nog geen boosterprik kon laten inwerken, omdat ik te kort geleden tegen pneumokokken ben gevaccineerd. Ik schreef er al over. We zien al onze kinderen rondom Kerst en Oud en Nieuw. Het blijft behelpen met die corona. We komen er niet makkelijk meer vanaf, vrees ik. Hopelijk strooit het virus niet weer roet in het eten. Nog steeds zijn er mensen, die binnen ons gezin met corona besmet zijn. Het houdt maar niet op.

Broodnodige variatie

Oma José heeft wat ander speelgoed aangeschaft voor de kleintjes. Niet om mee te nemen, maar om er bij Oma mee te kunnen spelen. Variatie doet eten! Een schoolbord annex magneetbord met lettertjes en krijtjes. Lettertjes natuurlijk bedoeld om woordjes mee te maken. De krijtjes zijn voor de kleintjes, die ze niet meer in de mond steken. Ook een stapel met nieuwe kleine autootjes, want sommige kleintjes spelen graag met de garage en de kleine autootjes.

Karma

Na veel gelieg, bedrog, vergeetachtigheid, aanstellerij en schandelijk veel vijven en zessen komt het vierde kabinet-Rutte er aan. Weer een coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Precies dezelfde partijen die de afgelopen vier jaar ook regeerden of in elk geval iets deden, wat daarop moet lijken. Oude wijn in nieuwe zakken. Een kabinet dat uit dezelfde partijen bestaat als het vorige, komt in de parlementaire geschiedenis niet zo vaak voor. Dat kon ik lezen in de door mij al vaker geprezen nieuwsbrief van  Historiek.net. Na de rooms-rode coalities van Willem Drees in de jaren vijftig gebeurde dat maar twee keer: Lubbers II en Kok (of Paars) II. Beide kabinetten waren geen doorslaand succes en ze kwamen voortijdig ten val. Na de bezuinigingsjaren van Lubbers I en II, waarin CDA en VVD een no-nonsensebeleid voerden, volgde de ‘sociale vernieuwing’ van CDA en PvdA. Na Paars II kwam Balkenende I, een coalitie waarin CDA en VVD samen met de LPF van de kort daarvoor vermoorde Pim Fortuyn de puinhopen van Paars trachtten op te ruimen. Nu moet er een nieuw elan komen….. Net zoals toen bezweren ons de vier roverhoofdlieden ook nu weer, dat ze “een nieuw tijdvak” inluiden. Ze beweren dat het vertrouwen terug is en dat aan het gedeukte vertrouwen van de burger wordt gewerkt. Nou, dat kan niet met diezelfde club mensen, ook al verandert er hier en daar een aantal van gezicht. Loopjongen De Jonge is door het groepje afgeserveerd, want die macht moet nu ineens bij een andere politieke club komen. Zo lang die vergeetachtige en onbetrouwbare Rutte aan het roer alles weglacht, verandert er niets. Veel beloven en weinig geven, doet de gekken in vreugde leven. Oh ja. Wie gaan er nog steeds niet op vooruit, al staan ze al jaren stil: juist, de gepensioneerden. Die leveren immers geen bijdrage meer aan de onvolprezen economie. Wanneer trekt die politiek eindelijk dat koord dat ze zichzelf om de hals hebben gelegd nu eindelijk eens aan. Hoog tijd voor een andere aanpak in plaats van de huidige rottende ‘democratie’.

Wisselvallig

Erg wisselvallig dat NAC. Verliezen van Dordrecht, gelijk tegen Almere City maar nu schopten ze warempel FC Utrecht uit de KNVB-beker, aan de hand van doorvechter Tom Haye. Overigens weer na een belabberde eerste helft. En dat zonder publiek. Ik ben benieuwd tegen wie ze in de volgende ronde uitkomen. Nog veel meer ben ik benieuwd naar het doortrekken van dit resultaat in de competitie, na de winterstop. Wie wordt de nieuwe eigenaar van NAC en welke broodnodige spits komt geelzwart versterken. Wiie geeft ze eens zelfvertrouwen? Wanneer gaat vernielzucht Manders eigenlijk...

Inderdaad

Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Het was een drukke week. Ik heb wel achter de computer gezeten, maar ben nauwelijks aan mijn genealogisch onderzoek toegekomen. Enkel voorouder Uda van Metzgau, de vrouw van Goslin van Bidgau zo rond 925 liet ik de revue passeren. Haar overlijden wordt gemeld op 7 april in het necrologium van Sint Maximin in Trier: "Uda commitissa quae donavit beato Maximino curiam de Frisinga cum sius pertinentiiis”. Dat is niet erg. Die tijd komt vanzelf, zo houd ik mezelf voor. Het was immers ook vorig jaar zo. Ik moet nog een paar voorouderschakels checken. Als ik tijd van leven heb, dan krijg ik de ‘vijftien eeuw voorouderfamilie’ rond en kan ik mijn boek afronden. Geduld is een schone zaak, al ben ik in geduld niet zo bijster sterk… 

(Bronnen: familiearchief f. van son; historiek.net; 'Necrologium S.Maximini' in N.van Hontheim, Prodromus historiae trevirensis diplomaticae et pragmaticae ...., dl.2. Augsburg 1757, 973).




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten