zaterdag 5 december 2020

Over een parel en andere feestjes

 Heb ik hem al eens ooit laten zien? Ik bedoel de gemeentelijke onderscheiding die ik kreeg bij mijn vertrek als communicatieadviseur bij de gemeente Oisterwijk. ‘De Parel van Brabant’, zo heet hij en dat het nr. 13 is, die ooit is uitgereikt, doet mij niets. Ik ben er blij mee en best trots op eigenlijk. Vandaar even in mijn blog deze keer. Ik werkte in Oisterwijk van 1985 tot 2000. We hebben er altijd prettig gewoond.

We hebben wéér een sinterklaasavondje achter de rug, het derde. Gisteravond met Bram, Inge, Emma en Renée. Vanochtend is er nog een pakjesmorgen met het gezin van Pieter en Tara en morgenmiddag sluiten Tommy en Nienke de corona-pakjes-5-daagse af. Pfft. Geef mij maar één avondje met iedereen. Hier word je -ondanks de gezelligheid- toch wel erg moe van.

Donderdag kwam Sem niet en hoefden we ook Cas niet naar school te brengen. Een extra vrije dag dus eigenlijk, maar we misten ze wel. Donderdagavond was het raadsvergadering en dat betekende dat ik die eerst moest volgen, om er gisteren weer uitgebreid artikelen over te maken voor mijn pagina over bestuur en politiek in Geertruidenberg. Ik heb ze, zoals meestal gebruikelijk, ook weer geupload, compleet met bijbehorende foto’s. Leuk werk blijft dat. Vooral het onderwerp over het afscheid van de bode Lies van Mierlo, vond ik leuk. Vandaar ook een foto van hem in mijn blog. Fijne vent die Lies. Hoe ze aan zo’n voornaam komen, dat weet ik niet. Genoeg daarover.  

Het is dagelijks vroeg donker, de verwarming is aan en onze oude kater Croky zit dan op de warme vensterbank ’s morgens vroeg. Zodra het wat later wordt, kruipt hij op zijn eigen kussentje. Lekker behaaglijk.

Collega-genealoog Hans Vogels wilde deze week per mail van mij nog iets weten over de familie De Jauche, die onze voorouders kruist. Ik heb daar behoorlijk wat onderzoek over gedaan. Voor de laatste puzzelstukjes is het wachten nu op Wim Deliën, die uit onze gezamenlijke informatie en zijn extra onderzoek een voorzet gaat doen over de herkomst van Giselbert en Arnold van Tilburg, onze directe voorouder. Dan kunnen we dat onderzoeksonderwerp van commentaar voorzien en uiteindelijk afsluiten en verwerken. Zo blijf je bezig. Er is nog genoeg te onderzoeken. José is begonnen met schilderen van ons familiewapen. Nog niet geregistreerd en volledig officieel uitgetekend, want die kosten, alles bij elkaar zo’n vijfhonderd euro, gaan echt mijn portemonnee te boven op dit moment.

Achter de geraniums? Vergeet het maar gerust. Dat zit er voor José en mij echt niet in. Wij komen onze weken heel goed door. Jammer dat het niet zo’n lekker weer is, want een beetje kou kan je ook op de scootmobiel wel aan en we gaan graag even de natuur in. Die is er meer dan genoeg in de omgeving van Raamsdonksveer. Maar ik moet zeggen dat het voor- en najaar en de zomer veruit mijn voorkeur hebben. Wie gaat er nu lekker op een bankje zitten om zijn brood op te eten als het koud of regenachtig is. Als de horeca open was, dan kon je nog aanleggen voor een bakje warme koffie of thee om wat op te warmen halverwege een tochtje. Nu moeten we dat helaas achteraf thuis doen. Jammer toch. Zou het bij al die idioten van die achterlijke uit Amerika overgewaaide ‘black-Friday’-die-een-week-duurt, achteraf niet in hun hoofd opkomen, hoe onverstandig ze bezig zijn geweest? Met Kerstmis wat meer open, zal er nu hoogstwaarschijnlijk niet inzitten. Ze hadden beter Black Friday kunnen verbieden dan na een uiterst drukke dag pas om vier uur op sommige plaatsen de winkels te sluiten. Soms denk ik wel dat ook dat kabinet maar een dotje doet. Ze mogen nu gaan kijken hoe ze de horeca tegemoet kunnen komen, die al heeft aangekondigd half januari zowieso open te gaan. Ze zijn dit gedoe zat: volle winkelstraten en rijen voor winkels, volle bussen bij openbaar vervoer. Volle schoolklassen, ga zo maar door. Maar lege horeca, die toch best strakke regels hanteerde. Misschien ook iets voor de sportclubs. Je zal zien dat er binnenkort ook weer, -zij het beperkt- meer mensen bij wedstrijden in de stadions mogen zijn. Als die regels nou maar een wat meer logisch zouden worden ten opzichte van elkaar. Dat wordt echt hoog tijd. Dan tot slot nog het geklungel over nog niet goedgekeurde vaccins, die al begin januari zouden moeten worden ingespoten. Met onze logge overheid? Vergeet het maar. Ook niet bij mij, zo snel. Ik wil eerst wel meer duidelijkheid over de gevolgen op termijn. Ik heb er nog weinig vertrouwen in.

(Bron: familiearchief f.van son).

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten