zaterdag 25 mei 2019

Da's al een tijdje geleden...

We waren gisteren 45 jaar getrouwd. Dat is al een tijdje geleden dus, dat ik bij José aanbelde in Zundert en zij in haar prachtig trouwjurk open deed. Ik kan me nog herinneren, dat het die dag waaide. Maar het was wel droog. Eigenlijk net zoiets als gisteren, maar zo warm was het in elk geval toen niet.

Sinds die 24e mei zorgt José voor mij zoals geen ander dat kan. Ze neemt mij met al mijn nukken en ook prettige momenten. Ik heb wat foto’s uit mijn archief gelicht: een paar van de trouwdag, want het is toch leuk om aan zo’n dag terug te kunnen denken.

We zijn ouder geworden sindsdien, maar veel veranderd eigenlijk net, als ik zo de foto’s in mijn archief bekijk. Zoals die uit het laatste jaar van de vorige eeuw, toen we met ons hele gezin met de kinderen in ons ‘zondagse pak’ op de foto gingen, of die toen we naast elkaar zaten in 2006, toen onze dochter Meike met Ronald trouwde. Of die van een paar jaar terug, vlak voordat we met een catamaran bij Lanzarote een tocht maakten op de Atlantische oceaan. Nee, we vierden het gisteren niet. Onze eigen feestdag valt pas na de datum waarop José eindelijk met pensioen kan volgend jaar. Tenminste, als die vergadertijgers in Den Haag tenminste weer de pensioendata niet vooruitschuiven onder het mom van alle mogelijke drog-argumenten, die steeds weer op tafel komen. Gek eigenlijk dat 45 jaar prima een huishouden leiden geen pensioen waard is. Net alsof dat geen werk is; net alsof opvoeden van kinderen geen bijdrage aan een goede samenleving zou betekenen.... Pensioen? Ik houd erover op. Pensioen vind ik een van de meest onredelijke dingen die er bestaan. We hebben jarenlang, ik zo’n 45 jaar, zelf mijn eigen pensioenpot gevuld en er belasting over neergeteld. Nu staat het pensioen al jaren op hetzelfde peil, alsof de prijzen en kosten van levensonderhoud, energie etc. niet gestegen zijn. En moet er nog eens belasting van af. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat dit toch aardig lijkt op de roofridders uit de Middeleeuwen. Graaien en snaaien uit bezit waar iemand hard voor heeft gewerkt. Maar ach. Je daarover druk maken heeft toch geen zin. Als je eenmaal met pensioen bent, dan ben je voor het Haagse roofridderclubje een makkelijk te pakken groep, die zich niet kan verdedigen.

(Bron: familiearchief f.van son).







Geen opmerkingen:

Een reactie posten