zaterdag 4 mei 2019

Gillen op 4 mei!

Elk jaar weer staan we op 4 mei stil bij degenen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid en een dag later vieren we de bevrijding. Dat doet me denken aan de periode toen ik nog werkzaam was bij de gemeente Oisterwijk als communicatieadviseur. Ik was daar ook de ambtelijk begeleider van de jeugdgemeenteraad. Ook die raad stond stil bij de dodenherdenking. Zij kwamen met een opmerkelijk idee. Ik ben er nog blij om, dat dit idee werd uitgevoerd. De leden van de jeugdgemeenteraad zouden vóór de stoet op weg zou gaan naar de dodenherdenking, van af het stoepje bij het gemeentekantoor aan de Lind één minuut gillen van boosheid. Kwaadheid over wat alle mensen die hun leven gaven, is overkomen. Hun argument: als kinderen boos zijn, dan zijn ze niet stil. Dan gillen ze. Ik was het helemaal met hen eens en beter nog. Ook burgemeester Kortmann dacht er zo over. De kritiek was niet van de lucht. Vertegenwoordigers van onze jeugdgemeenteraad en de burgemeester werden bij landelijke televisieprogramma’s uitgenodigd. De jongeren van de jeugdgemeenteraad hadden in het gemeentekantoor op 4 mei een speciale tentoonstelling van tekeningen en schilderwerken, gemaakt door de jeugd, rondom 4 mei. Gelukkig kon je in het gemeentekantoor over de koppen lopen. Zo druk was het op die tentoonstelling, waaraan ook door het jeugdjournaal aandacht werd besteed. Als je wil dat jongeren stil blijven staan bij de oorlogsgruwelen, de dodenherdenking en onze vrijheid, denk dan eens aan wat de kinderen zelf ervan denken. je zal versteld staan van de eerlijkheid en oprechtheid van de jeugd. Blij dat ik dat mocht meemaken.
Wel vind ik het vreemd, dat ik op Google niets van dat alles terug kon vinden, terwijl Jeugdjournaal, RTL, kranten en weekbladen er toch volop aandacht aan hebben besteed. Helaas maakte ik zelf geen foto’s. Zijn er mensen die dat wel deden? Dankzij een reactie van Meike vond ik toch nog een krantenartikel: https://www.nrc.nl/nieuws/1996/05/04/jeugd-uit-boosheid-over-oorlog-met-minuut-gegil-7308901-a219107?fbclid=IwAR3OmkBgQJaoXFPjvaUSTEJtLGEtjJGLJLzM-cRcrEwNfUTIbFEeKQGQ70A
(Bron: familiearchief f.van son)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten