zaterdag 3 november 2018

Niet voor één gat te vangen...


Het blijft interessant voor mij, onderzoek naar mijn voorouderfamilie. Ik pik er deze week weer een periode uit: de tijd rond de Vrede van Munster, die een einde maakt aan de 80-jarige Oorlog. Voor de Van Sons, die katholiek zijn, is het dan al een tijdje doffe ellende. Het geloof was verboden, pastoors waren gevlucht of ondergedoken. 
In die tijd leefden mijn voorouders Jan Jansen van Son, zijn vrouw Wouterken Cornelissen en de kinderen, onder wie voorouder Gerit. Bang als ze waren voor hun zielenheil, hadden ze er heel wat voor over om de zondagsmis bij te wonen, maar hoe en waar? Ze moesten ervoor “een uur gaans” vanuit Goirle naar Nieuwkerk of Steenvoirt. Daar hadden de katholieken net voorbij de grenspaal een kerk gebouwd in de Spaanse, katholieke enclave in het door Staatse protestanten bezet gebied. Daarbij bleef het niet. Al in het najaar van 1639 trokken veel parochianen vanuit de regio Tilburg ook naar Alphen om er hun kinderen te laten dopen bij pastoor Wichmans van de Abdij van Tongerlo en koster Guillelmus Theodorus van Son, of in gewone mensentaal Willem Dirk! De angst zat er goed in. Zat het allemaal wel snor met hun eeuwig leven? Het doopsel werd zelfs soms aangevuld met exorcisme, bij dopelingen aan wie koster Van Son een nooddoop had toegediend. Hij was immers geen priester... Tussen 1641 en 1643 werden ook in Loon op Zand ongeveer 200 kinderen uit Tilburg en omgeving gedoopt. Ook daar werd ‘voor de zekerheid’  een aantal kinderen opnieuw gedoopt, omdat een vroedvrouw een nooddoop had toegediend.
Op het Poppelse deel van Steenvoort kwam met geld van parochianen de grenskerk tot stand, die met Allerheiligen (1 november) van 1650 plechtig in gebruik werd genomen. Deze week dus 368 jaar geleden! Volgens een mededeling uit 1663 van pastoor Van Dijck was de plaats waar nu de kerk stond, voorheen “een plaats waar wolven en serpenten woonden”. Hij deed er dus kennelijk graag nog een schepje bovenop om de parochianen nog meer de stuipen op het lijf te jagen....
De wekelijkse stoet van gelovigen naar de kerk in Steenvoort  leidde tot ergernis bij de gereformeerde overheid. De pastoor ging echter onverstoorbaar verder en liet er een pastorie tevens herberg bouwen; “een nyen huijs te stellen met eene camer daer aen voorsien met twee beddesteden ende dat op onsen gront omtrent de nyeuwe kerck van dije van Tilborch, ter plaetse genoempt dye Coeijweijde langs de straete, met verstande ende conditie dat de voorseijde camer altijt sal wesen ende blijven tot gerieff ende gebruijck van de heer pastoirs ende capellaenen van Tilborch”. Pas na enkele decennia werd het wat gemakkelijker. Zowel in Goirle als Gilze, waar onze voorouders toen inmiddels woonden, kwam er toestemming om in hun eigen dorp een schuurkerk te bouwen. In de jaren zestig van die zeventiende eeuw was het hard werken voor de agrarische bevolking. De dorpelingen hadden grote moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Zelfs gebruik van schrale heidegebieden was nodig om het hoofd boven water te houden. In 1670 schrijft Jacob van Oudenhoven over Goirle:“de woeste heijden sijn mede wel schrael ende magher, maer geven noch eenighe nutticheijdt voor de inwoonders. Sij weijden daer op haere schapen ende halen hare beijen daer mede haer voetsel. De vlagghen die sij daer van halen ghebruijcken sij ten deele tot haren brandt ende ten deele om daer magher landt mede vet te maecken als het tot assen verbrandt of tot messe verrot is”. Tot slot: in de archieven van Poppel vond ik  ‘Jan van Son op den Steenvoirt’ en zijn vrouw Mechtildis de Bruyn, die in 1701 trouwen.“Beide afkomstig van elders”. Op 11 juli wordt hun tweeling Liesbeth en Jacobus er gedoopt. Liesbeth overlijdt overigens al dezelfde dag. De kindersterfte was groot. Hun broertjes Petrus, Cornelis en Michael worden er ook gedoopt.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over diverse besmettelijke ziekten die eind 16e en zowat de hele 17e eeuw deze regio teisterde. Ome Geraert van Son kwam zelfs om bij de Pestepidemie  van 1668. Het blijft interessant om de geschiedenis van mijn familie te onderzoeken. Maar wél met bewijzen.
Het wordt een mooi boek....
(Bron: familiearchief f.vam Son;
-Illustratie; 1716. Schuurkerk op Nieuwkerk (nl. de Koeweide). Linksonder de schuurkerk, ‘St. Jans Nieuw Kerck “staende onder brabant op Coninck boeijem” ; de site van de tijdmachine tilburg. nl ;
-Regionaal Archief Tilburg, ‘De Vyer Heertganghen’Goirle, Jacob van Oudenhoven 1670.
-Grenskapellen, (Tilburg, l963), l24-l25; Dom. De Jong. R.A. Antwerpen, Gemeentearchief Poppel,  nr. 2, 9 november 1671).
-Regionaal Archief Tilburg, Schepenbank Tilburg en Goirle 1604, protocollen en minuten van allerhande akten 256R Arch.nr. 14, deelnr. 346.
-http://www.tijdmachinetilburg.nl/detailview.aspx?id=186




Geen opmerkingen:

Een reactie posten