zaterdag 14 mei 2016

Bedorven lucht en waterratten...

Als ik samen met mijn leerlingen op de warme zonnige dagen in mijn klaslokaal de daar heersende tropische temperaturen en bedorven lucht trotseer, dan denk ik wel eens aan de tuin bij ons huis. Die mag dan niet zo groot zijn, als José wel zou wensen, maar hij is wel groot genoeg voor een heerlijk zwembad. Het is voor de kinderen van de basisschool van Anouk in de afgelopen week nog meivakantie geweest. Dat kwam goed uit, want het weer was echt zomers. Dus het juiste weer om op donderdag bij oma te komen zwemmen. Samen met haar broertje, waterrat Youri. Onder het motto ‘Hoe meer zielen, hoe meer vreugd’ kwam ook hun kleine waterrat-neefje Cas met mama Elke nog even langs en wilde vanzelfsprekend ook het water in.
Het werd voor alle drie spelen dat het een lieve lust was. Met of zonder de waterspeelgoedjes, dat was voor met name de heren niet zo belangrijk. Als ze maar in het water konden zijn. Tante Elke en Oma hielden vanzelfsprekend een oogje in het zeil. Het was ongeveer half twee, toen de vermoeidheid toesloeg. Ik heb nog even kunnen meegenieten van het spelende en spetterende nageslacht. Ik was die donderdag al om even na enen thuis, na mij eerste surveillance bij het examen Engels voor de kaderleerlingen.

Anouk was inmiddels al uit het bad gegaan en toen ik thuis kwam waren de beide neefjes aan de beurt. Youri kwam even bij in bed op zijn vertrouwde kamertje bij Oma. Cas ging na nog even met Anouk gespeeld te hebben, met zijn mama weer mee naar zijn eigen huis en moest ook daar uiteraard een uurtje slapen. Spelen is immers vermoeiend. Ze hebben donderdag nog lekker kunnen genieten van het zonnetje.

Het is vrijdagmiddag nu ik dit weekendbericht schrijf. Je weet wel, die dag waarover de weerprofeten spraken van duidelijk mindere temperaturen en minder zonnig. Oh…..Vandaar dat onze tuindeur nog wagenwijd open staat en het zonnescherm naar beneden en de gordijnen dicht. Als er dan duidelijk een weersverandering op komst is, dan zal dat wel voor vrijdagavond op zijn vroegst zijn, zo denk ik nu. Goed voetbalweer? Als jullie dit lezen, dan zijn de uitslagen van de eerste nacompetitiewedstrijden al bekend. Ik hoop dat ook die –evenals de kleinkinderen- mij een prettig weekend bezorgen. Ik wens het jou in elk geval ook! Een weekend waarop komende maandag eindelijk onze oudste dochter Emma een nachtje bij oma en opa komt logeren. In haar eentje. Dat wordt zonder twijfel gezellig. Ik hoop dan ook onderhand van mijn verkoudheid en hoesten af te zijn. Het heeft nou eigenlijk lang genoeg geduurd…….
(Bron: familiearchief f.van son: Youri, Cas en Anouk in het zwembad bij oma, 2016).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten