zaterdag 16 januari 2016

Is dat nou zo belangrijk?

Dit jaar word ik 65 jaar. Da’s toch niet zo belangrijk. Daarna komt –hopelijk- immers gewoon 66 en dan 67?
Toch houdt dat mij bezig, -misschien ben ik dan van de ‘ouwe stempel’-, maar die 65 zegt mij nog iets. Voor mij is het een mijlpaal.
Tot voor enkele jaren betekende 65 dat je stopte met werken. Je ging met pensioen. Als je 65 wordt, dan ‘trek je van Drees’. Daar bedoelen ze dan Willem ‘Vadertje’ Drees mee. Die SDAP- en later PvdA-politicus en minister-president van Nederland stond aan de wieg van diverse sociale wetten, waaronder de Noodwet Ouderdomsvoorziening uit 1947. Dat was de basis voor de sociale wetgeving in Nederland. Daar komt ook de uitdrukking ‘Hij trekt van Drees’ vandaan. Maar eigenlijk nam het parlement pas tien jaar later een wet aan van minister Ko Suurhoff: de ‘Algemene Ouderdomswet’. Dat was anders dan de Noodwet van Drees. Voor een uitkering volgens de Noodwet had niemand premie betaald. (.....Dat waren nog eens tijden……). Het was in feite een Staatspensioen, waarvoor de Bond voor Staatspensionering gepleit had en die betaald werd uit de belastingen.
Voor de AOW geldt dat iedere Nederlander die 65 wordt én premie heeft betaald, recht heeft op een AOW-uitkering. We ‘trekken’ dus eigenlijk niet eens van Drees…. Die situatie gold tot enkele jaren geleden. Sinds die paar jaar is veel veranderd. 'Schuldige' was onder meer de ‘babyboom’, waartoe ook ik behoor. Die strooit roet in het eten. In de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog werd een groot aantal kinderen geboren. Meer dan normaal. Die mensen zijn nu allemaal 65 of zelfs enkele jaren ouder. Die hebben allemaal recht op AOW zou je zeggen. Maar dat geld moet met goed beleggen wél verdiend worden. Daar kwam bij dat steeds minder werkenden voor steeds meer niet-werkenden de kost moeten verdienen als het ware. En we worden (hopelijk) allemaal nog ouder ook. Dat wordt dus nog moeilijker…..
Daarom besloot de regering enkele jaren geleden al om de AOW-leeftijd in de komende jaren steeds met enkele maanden te verhogen. Je krijgt dus niet meer op je 65e je AOW. Geen feest dus op 2 juli als ik 65 wordt. Geen extraatje in de portemonnee vanaf die dag. Maar dan wordt het daarna toch aftellen. Ergens in 2017 ga ik toch AOW “trekken”. Op de dag waarop je AOW krijgt, kan je ook met pensioen gaan bij voorbeeld. Daarvoor heb ik ook betaald. En dat geld heeft mijn pensioenfonds voor mij belegd met wisselend succes. Een echte vetpot wordt het niet straks. Ik haal echt de Zilvervloot niet binnen en zoals we gewend zijn pikt ook de belastingdienst weer een graantje mee. We zijn in Nederland hé!
Maak ik me daar nu al druk om? Ja. Tot op zekere hoogte wel. Ik houd mijn gezondheid nauwlettend in het oog. Daarnaast moet ik toch ook proberen om er ook na mijn werkzame leven nog redelijk van rond te kunnen komen. Dat vooral om er samen met José, met de (schoon)kinderen en kleinkinderen (Oh ja! Cas werd gisteren precies een half jaar) nog liefst zo lang mogelijk van te kunnen genieten. Kijken of dat gaat lukken. Ik heb gelukkig nog even………….

(Bron: familiearchief f.van son: gezinsfoto 2014 met jongste telg Cas als inzetje; AOW: respectievelijk Willem Drees en Ko Suurhoff (wikipedia)).    




Geen opmerkingen:

Een reactie posten