zaterdag 14 november 2015

Wat bof ik toch weer........

Ik ben er net aan begonnen. Het Nakijkwerk. De eerste week schooltentamens zit er op. 
236 vierdeklassers hebben afgelopen donderdag het tentamen Maatschappijleer gemaakt. Ik mocht ook bij één klas surveilleren. Heerlijk rustig een uurtje zitten! Ik heb inmiddels na de zes lesuren in drie verschillende lokalen, gisteren,- zware tas meezeulend-; tussendoor een bezoekje aan de tandarts en de vrijdagse fysio,  tot nu toe zegge en schrijve twee klassen nagekeken en ik mag spreken van een ‘wisselend resultaat’ cijfermatig gezien. Veel vrij weekend zit er dus voor mij niet aan deze keer, terwijl ik daar elke week toch zo langzamerhand reikhalzend en smachtend naar uitkijk. 
Nee. Dit weekend is het nakijken geblazen. Om precies te zijn 236 tentamens met in totaal 7312 vragen, waarvan ik de antwoorden met mijn rode pen aan het bewerken ben geslagen. 
Het onderwerp is de multiculturele samenleving. Wel actueel dus!
Ik heb eigenlijk nog geluk. Want vrijdagavond was ik alleen thuis. José genoot met Elke en Meike van haar verjaardagcadeautje; een ‘aangeklede high wine’ in Breda. Of ik ze maar even weg wilde brengen. Ja natuurlijk! Daarna heerlijk alleen thuis om ongestoord na te kunnen kijken. Wat wil ik nog meer. En vandaag is José met de schilderclub naar het Kröller Müller in Otterlo bij Apeldoorn. De hobby van Anton en Helene. Dat betekent weer de hele dag alleen. Kijken hoe ver ik kom. Ik ben bang dat er dit weekend weinig tijd overblijft voor mijn echte hobby: de genealogie. Misschien dat ik morgen mijn aquarium samen met José nog even kan schoonmaken. Blijft even afwachten. 
Wat heb ik het toch goed…….. Ik hoef nog maar één week verder te kijken en dan staat de tentamenweek van de derdeklassers al weer voor de deur. De lessen van de vierde gaan dan natuurlijk ook gewoon door, net als afgelopen week die van de derdeklassers. Wat bof ik toch weer. Ik geef ook les aan alle derde klassen: basis, kader en theoretisch, inclusief de HTL-klassen. Ik heb nog niet geteld hoeveel leerlingen…………… en hoeveel vragen ik dan weer van commentaar moet voorzien. Geïnteresseerd in het onderwerp? ‘de opvoeding’. Nee. Breek me daarover de bek maar niet open. Opvoeding? Even niet aan denken……. En al zeker niet na de vliegramp boven Sinaï vorige week; een “top” tussen Europese en Afrikaanse leiders, waarna iedereen zich uiteraard weer niks aan de afspraken gelegen zal laten liggen. (Het lijkt school wel…) en dan Parijs gisteren. Inmiddels al 120 doden 200 gewonden waarvan 80 zwaargewond bij de zoveelste aanslagen van een aantal gehersenspoelde idioten. 
En de politici en iedere andere beslisser na dat alles? Wel, vooral voor de bühne logisch “geschokt” en verder strooiend met dure woorden. Maar in werkelijkheid vergaderen ze gewoon verder zonder resultaat. Zij drinken een glas, doen een plas en alles gaat weer, door zoals het was. Er is immers geen financieel-economisch gewin te halen. Ook dit keer niet. 
Wat zijn levens van onschuldige mensen eigenlijk nog waard? Wat leven we toch in een achterlijke wereld!
(Bron: familiearchief f.van son: nakijkwerk tentamenweken deel 1, 2015) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten