zaterdag 9 mei 2015

Omi spant de kroon!

Wij zijn op onze tocht naar het heden aangekomen in 2014. Even terugkijken dus nog. 
Het is 19 maart en ik ga naar Breda. Op 19 maart 1924 werd zij in Breda geboren, Riet Hollanders. Mijn moeder, de oma van onze kinderen, de omi van de kleinkinderen. Dat betekent –en daarvoor hoef je geen verwoed rekenaar te zijn-, dat zij op 19 maart 2014 precies negentig jaar oud werd. In de familie Hollanders worden ze van een paar jaartjes boven 80 niet koud of warm. Opa Hollanders, haar vader werd 93, haar moeder 87, een zus en haar enige broer respectievelijk 84 en 83. Maar van haar zussen en broer spande zij op 19 maart 2014 de kroon. Negentig jaar. Dat moest gevierd worden! Dat hadden we ook met haar tachtigste verjaardag gedaan. Alhoewel, ik niet. Op 16 maart 2004 was ik namelijk getroffen door een hartaanval en ik lag na een 2e op die dag in het ziekenhuis, wachtend op mijn open hartoperatie. 
Maar dit keer was ik er wel bij en dat gold voor iedereen van onze hele Van Son-clan.
‘Ons Ma’ zit al jaren in Huize Ruitersbos in haar geliefde Breda en daar werd ter ere van haar negentigste verjaardag het feestje gebouwd. Ik beperk me tot haar nakomelingen.
Ma en wij moesten noodgedwongen een paar mensen node missen: Papa en haar beide dochters Lieke en Marianne. Papa stierf immers al in 1972, haar oudste dochter Lieke in 1978 en Ma moest haar jongste dochter Marianne in 2008 afgeven. Haar beide zoons Frans en Marco met hun gezinnen waren er wel. Ma genoot van die grote groep kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.  
Wie allemaal? Even voorstellen: Frans, -ik dus-, was er samen met José en onze vijf kinderen Inge, Meike, Tommy, Pieter en Elke. Hun partners waren er uiteraard ook en dat gold ook voor de –toen- vijf achterkleinkinderen: Joël, Emma, Daan, Renée, Anouk en Robyn. De rest van onze kleinkinderen van nu, was er op dat moment nog niet…..! Mijn broer Marco en zijn vrouw Dineke hebben twee kinderen, Linda en Stefan, beide met hun partner. Ook zij waren natuurlijk van de partij om samen met ‘Ons Ma’ haar verjaardag te vieren, nieuwsgierig gadegeslagen door medebewoners van Ruitersbos, die uiteraard ook kwamen feliciteren. Ik heb een paar foto’s in mijn familiearchief uitgezocht over ons Ma als ma, als oma en als omi. Oh ja. Dat begrip ‘Omi’ werd in os woordenboek opgenomen toen het eerste kleinkind werd geboren. Ik wil jullie die foto’s natuurlijk niet onthouden. 
(Bron: familiearchief f.van son: Oma en Opa Hollanders; Schilderij van haar man mijn vader; ma 90 met 2 van haar 4 kinderen, Frans en Marco; Ma met haar nog levende zus Franca op de achtergrond; Omi met achterkleindochter Anouk, met achterkleinkinderen de zusjes Emma en Renée; met achterkleinkind Robyn).







Geen opmerkingen:

Een reactie posten