zaterdag 9 augustus 2014

Daar is Fransje !

Cor en Riet waren al enkele jaartjes getrouwd en meneer pastoor was zo al eens een paar keer aan huis gekomen om te kijken of er nog geen kindjes kwamen. Bemoeial! Maar zo was dat in die tijd. Maar eindelijk was het dan toch zo ver. Ik werd geboren op 2 juli 1951. Mijn moeder ging daarvoor naar het Moederheil aan de Valkenierslaan in Breda. De groentenwinkel was nu niet direct een ideale plek geweest om je eerste kindje ter wereld te brengen! Kamer 16 was mijn tijdelijke verblijf. Dat kan ik nog lezen op mijn geboortekaartje. Ik heb zelfs nog een geboortetegeltje dat bewaard is gebleven met daarop onder meer mijn geboortegewicht. Dat zal ik jullie besparen.
Toneel spelen zat er al vroeg in bij mij. Zoals bij veel kleintjes overigens. Als mijn moeder mij buiten zette in de wagen of in de box, dan was ik tevreden. Maar binnen was dat minder het geval.
Opa Jan van Son paste op mij, als pa en ma op route en in de winkel bezig waren. Opa tilde mij op en speelde met mij in de achtertuin. Eten was mijn hobby en in mijn zilveren geboortebekertje, dat ik tot op de dag van vandaag bewaard heb in mijn familiearchief, net als mijn knuffelbeer, heb ik zelfs mijn kleine tandjes gezet. Je kunt ze nog zien. 
Op school deed ik uiteraard mee in het Kerstspel. Ik mocht zelfs Jozef zijn en weet nog dat Maria werd gespeeld door Corrie Stofmeel. Ach, ik kan een boek vol vertellen over mijn jeugd, waar Jannie van de overkant met mij ging wandelen of op mij paste. Daar vermoei ik jullie niet mee. Kijk maar naar de plaatjes.
(Bron: familiearchief f.van son: Frans van Son, -geboortekaartje, -zilveren geboortebekertje, -in de kinderwagen buiten en als -Jozef in het schoolkerstspel).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten