zaterdag 19 april 2014

Alleen lengte en gewicht mis ik..........

Het is 1829. Ik kan merken, dat de burgerlijke overheid zijn zaakjes op orde heeft. De archieven zitten boordevol akten en inschrijvingen. Alles prima bewaard en voor een groot gedeelte ook voor iedereen te raadplegen op het internet. Dat maakt het wat makkelijker als je niet zo mobiel bent. Ook over mijn voorouders en hun gezin kan ik van alles en nog wat vinden. Over Gerard van Son mijn overgrootvader. Gerardus wordt geboren als zesde kind van Peeter van Son en Marie Geerts op zondag 26 april 1829. Dat gebeurt volgens de geboorteakte om half een ’s nachts. Vader Peeter gaat zijn zoon aangeven en landbouwer Johannes Paulussen (46) en bakker Marijnis van Beckhoven(40) gaan als getuigen mee. Eigenlijk mis ik enkel nog een tekening of foto van de boreling, zijn lengte en gewicht. Daarop moet ik nog ruim een eeuw wachten. De rest kan ik uit de geboorteakte lezen. 
Uit 1839 –Gerard is dan tien- is een goed beeld van het toenmalige Chaam bewaard gebleven. We kunnen het lezen in het Aardrijkskundig woordenboek der Nederlanden. Daarin wordt een beschrijving van Chaam gegeven:“gemeente in de Baronie van Breda, provincie Noord Braband(!), vierde district, arrondissement Breda, kanton Ginneken. Zij bevat het dorp Chaam en enkele gehuchten waaronder Heykant”. Er staan 198 huizen en er wonen 1330 mensen die hun bestaan vinden in de landbouw en zich tevens toeleggen op het vetmesten van kapoenen en hoenders. Er zijn 2 veldsteenovens, 2 brouwerijen en 1 graanmolen. Die kwam de plaats van de vorige die in 1838 is afgebrand. De gemeente Chaam wordt als zeer houtrijk omschreven. Er zijn vijvers waar de karper welig tiert. Er is een dorpsschool die dan door gemiddeld 70 leerlingen wordt bezocht. Er is een fraai dorpshuis uit 1823. Uiteraard is er ook een kerk die voor de tijd van de reformatie was toegewijd aan Antonius abt. In 1815 is in de kerk het een en ander veranderd en er kwam een orgel in, dat door vrijwillige bijdragen bijeen is gebracht. De kerk staat in het gehucht Heykant, waar Peeter en zijn gezin woonde, op een kwartier gaans vanuit het dorp. Vanuit het dorp is de kerk te bereiken via een eikenlaan die Kerkdreef heet. In de beschrijving is verder nog te vinden dat de kermis valt op zondag na Antonius (17 januari) en twee dagen duurt. De kermis betekende nog heel wat in die tijd.
(Bron: 
Burgerlijke Stand gem. Chaam, Geb.register 1829, akte nr. 10, Gerardus van Son (26-04-1829).
Aardrijkskundig woordenboek der Nederlanden (A.M. v.d. Aa), Chaam in 1839.
Illustratie: geboorteinschrijving Gerard van Son



Geen opmerkingen:

Een reactie posten