zaterdag 20 juni 2020

Wat een weekje...


Het was me het weekje wel. Van alles wat. Uitzonderlijk gevarieerd, mag ik wel zeggen. Uiteraard weer oppassen of de twee jongste jongens en met één van hen, Sem voor het eerst gaan fietsen. Bij oma voorop in het stoeltje en natuurlijk ook een tijdje bij opa op de scootmobiel. Hij ziet alles onderweg: water, eendjes, auto’s verder weg op de rijksweg en gras en bomen. En als er geen eendjes in het water zijn, dan laat hij me weten “geen eendjes opa”.
Natuurlijk zijn we ook een ijsje met hem gaan eten. Tjonge jonge, wat moest hij daar lang op wachten. Maar hij had het naar zijn zin. We hebben hem meteen op de kinderstoel gezet, want hij is zo ondernemend…
’s Middags toen we thuiskwamen, ging hij naar bed bij oma en bleef daar tot half vier in. Hij was eigenlijk best verkouden, ons manneke. Maar buitenlucht doet altijd goed. Na schooltijd bleef ook Cas heerlijk spelen.
We zijn ook samen weer gaan fietsen deze week. Dat is vaste prik als het een beetje weer is. Gezellig en brood mee voor op een bankje. Toen we vrijdagmiddag na een fijne fietstocht (in meerdere opzichten), weer
Langs Dongeburgh reden, waren ze er weer: onze runderen. Twee. Dat is minder dan vorig jaar. Misschien houdt dat geringe aantal de ergernis tegen van mensen die wel gezellig dicht bij de natuur willen wonen, maar liever geen prijs stellen op de daarmee samenhangende ‘overlast’. Ik vind dat hetzelfde als klagen, -als je op de Markt gaat wonen-, dat daar af en toe een activiteit wordt gehouden.
En dan bedoel ik met activiteit niet de al jaren bekende stadswandeling en het torenklimmen van de VVV. Dat doet me meteen denken aan een beetje aanmatigende actie van diezelfde VVV. Als je als toeristisch ondernemer geen pakket bij hen afneemt, dan krijg je ook geen vermelding op de VVV-website. Beetje dom en kleinburgerlijk denken. Er worden zelfs vragen over gesteld in de gemeenteraad. Ik dacht ook altijd, dat de VVV er was om al het toerisme en recreatie in de gemeente te promoten. Enfin, ze doen maar. Misschien kunnen de toeristisch-recreatieve ondernemers de krachten bundelen.
Ik ga een aantal drukke raadsweken tegemoet. Donderdagavond was het vergadering en de komende drie weken is dat weer zo op de donderdag. Allemaal over de financiële positie van de gemeente, de jaarrekening van vorig jaar, de eerste tussenrapportage en de kadernota. Financieel is die huidige situatie allerminst een feest. Gelukkig is het daarna even vakantie voor de Raad. Kunnen ze nadenken hoe ze écht de tering naar de nering moeten zetten. Ik zal waarschijnlijk dan niet zo veel artikelen schrijven elke week. Even uitrusten.
Als ik het goed begrepen heb, dan staat er komende week kennelijk een hittegolf op het programma. Nou, eerlijk gezegd vind ik rond 25 graden eigenlijk een mooie temperatuur. Veel warmer hoeft niet, maar dat hebben we niet voor het kiezen, vrees ik.
En tot slot. Gisteren liep het weer uit de hand. Dit keer in Hoorn bij J.P. Coen. Een stelletje historisch overgevoelige ‘demonstranten’, begeleid door uiteraard vele raddraaiers, wilde het standbeeld te lijf van de voormalig gouverneur-generaal aan het begin van de zeventiende eeuw. De slachter van banda. Oké maar ook iemand die de VOC en dus Nederland op de weg zette, waar we nu zijn als welvarend land. Laat onze geschiedenis met rust. Er is toch een plaquette aangebracht bij dat monument, waarop meer staat dan J.P. Coen. Niet genoeg vond het zootje. "Het beeld moet vanavond nog weg". Daarna weer rellen en de politie te lijf. De ME moest weer optreden. Het lijkt wel of bij demonstraties in elk geval tegen racisme het verstand wordt ingewisseld voor haat. Doe nou eens iets nuttigs om racisme ook in Nederland tegen te gaan. Demonstreren en rellen roept alleen maar meer weerstand op. Maar dat snappen ze zeker niet. Laat die achterlijke amerikaanse toestanden achterwege. Nogmaals, doe iets nuttigs. Dat helpt. Dit niet. Dit polariseert enkel. Snap dat dan een keer.
(Bron: familiearchief f. van son).  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten