zaterdag 13 april 2019

Poort naar het verleden....


Na enkele weken denken en vergelijken, ben ik eruit. ‘Poort naar het verleden’. Dat wordt de titel van mijn nieuwe boek over de geschiedenis en de genealogie van 50 generaties voorouders in mijn familie. Ik ga vanaf het jaar 450 alle voorouders af om uit te komen bij ons gezin en onze kleinkinderen. Dat worden zeker ruim 300 bladzijden met veel kleurenafbeeldingen.
Waarom die titel? Wel, José kreeg op haar favoriete schilderclub de opdracht om een poort met een doorkijkje te gaan schilderen. Toen wij het er zo over hadden, vertelde ik, dat ik misschien wel een aantal goede voorbeelden had. Ik heb immers diverse poorten en doorkijkjes als illustratie in mijn boek. Een van die oude poorten is de veertiende-eeuwse onderbouw van de toegangspoort tot de Abdij van Tongerlo, die een best behoorlijke rol speelde in mijn familie. Een andere poort is de ‘Porte de Thudine’ van de eeuwenoude Abdij van Lobbes. Ook die komt voor in ons familieverhaal. Een derde mogelijkheid was het doorkijkje door een oude poort van het kasteel van Florennes, waar ook onze voorouders eens woonden. En zo heb ik er nog enkele. Maar de keuze van José is gevallen op de toegangspoort van de ‘Ferme d’Agbiermont’ in Nodebais in België. Die oude boerderij, waarvan al sprake is in de middeleeuwen, hoorde ooit toe aan onze voorouders. D’Agbiermont gaat mogelijk zelfs terug naar de vroege middeleeuwen, getuige de naam die vermoedelijk afkomstig is van ‘Dagobert Mont’ naar koning Dagobert, die in 629 koning van de Franken werd. Ik ben blij dat José de handschoen heeft opgepakt om die oude poort met een doorkijkje naar wat erachter ligt, te gaan schilderen. Ze is dan wel in eerste instantie vooral van de moderne kunst, maar dit wil ze toch wel proberen. Dat gaat haar zonder twijfel ook weer lukken. Ze schilderde immers ook al de optredende Freddy Mercury, maakte een portret van haar moeder en schilderde ook een prachtige oude tempel in Cambodja die nu bij Tommy en Nienke aan de muur hangt als herinnering aan hun reis naar dat land. Om kort te gaan: in elk geval wordt die poort van de Ferme d’Agbiermont met doorkijkje de omslag van mijn boek. Want ik ben er zeker van, dat zij erin slaagt om ook daar weer een mooi schilderij van te maken.
(Bron: Familiearchief f.van son: 'Poort naar het verleden').






Geen opmerkingen:

Een reactie posten