Het
moet niet gekker worden. Het heeft deze keer niet volledig met Corona te maken.
Maar wat dacht je van een regelrechte ‘dansplaag’. Maar voordat ik daar over
vertel, eerst het belangrijke nieuws. Youri fietst op zijn gemak naar opa toe. Ik
heb het zelf kunnen zien gisteren. Stoer hoor Youri. Gistermiddag liet hi ook
nog even aan oma zien hoe goed hij kan fietsen. Oma was niet thuis toen hij
kwam. Ze ging speciaal nog even naar Youri toe.
Donderdag
kregen we voor het eerst weer eens visite. Al zo’n anderhalve maand kijken we
door het geopende raam, door de voor- of achterdeur naar onze kinderen en
kleinkinderen. Zo kwamen Bram en Inge met Emma en Renée als een keer aanwaaien
in de achtertuin om bij ons op visite-nieuwe-stijl te komen. Zij zittend in de
achtertuin, wij bij het raam, op gepaste afstand. Zo kon je toch nog gezellig
praten. Lijfelijk contact was en is er nog steeds niet bij. Datzelfde geldt
voor het gezin van Pieter en van Elke. Leuk dat ze toch vaak even langslopen.
Op
30 april kregen we sinds lange tijd eindelijk weer eens echt visite. Meike,
Anouk en Youri kwamen via de achtertuin en kropen achter onze tafel, die ze nog
niet van dichtbij gezien hadden. Wij gingen aan de andere kant zitten. Zo
konden we gezellig weer eens praten en samen koffie en een wijntje en limonade
drinken. Een lichtpuntje in de
intelligente lockdown.
Nu
terug naar dat dansprobleem. Bij mijn onvolprezen Historiek.net vond ik dit
keer iets over de ziekte choreomanie. Je zou haast zeggen, dat het om
fakenieuws gaat, maar was het dat maar. Choreomanie is een ziekelijk drang om
te dansen en wordt in het medisch jargon ook wel aangeduid als Sint-Jansziekte,
danszucht of danswoede. In de Middeleeuwen kwam deze ziekte
meerdere keren voor met als dieptepunt, de uitbraak van Dansplaag in juli 1518
in Straatsburg en de Elzas. Groepen mensen bleven er dagenlang dansen, zonder
op te houden. Na enkele dagen of weken vielen ze om van uitputting. Wat denken
de historici ervan? Volgens historicus J.F.C. Hecker (1795-1850) in ‘Die
Tanzwut. Eine Volkskrankheit im Mittelalter (1833)’, bestaat die ziekte al erg
lang. In 1278 (bij de rivier de Maas in Frankrijk), 1237 (bij Erfurt
en Arnstadt), in 1374 (in Aken, Utrecht, langs de Rijn en de Moezel) en in 1463
(in de Eiffel) waren er al uitbraken. Volgens Hecker trokken dansende groepen
van plaats naar plaats en zeiden de dansers dat ze hemelse visioenen zagen. Ik
zei al, het moet niet gekker worden.
In
1518 dansten grote groepen mensen dagenlang onafgebroken. Een latere kroniek
meldde vijftien doden, als gevolg van beroertes, hartaanvallen of door
uitputting. Het dansen leek op het maken van spastische bewegingen. Bijzonder
was dat de mensen het dagenlang volhielden. Tijdgenoten dachten dat de oorzaak
‘heet bloed’ was, terwijl er ook mensen waren die de ziekte verklaarden als een
straf van God. Uiteraard.Toen gingen artsen zich ermee bemoeien. Paracelsus (1493/ 1494-1541) en Thomas
Sydenham (alias de ‘Engelse Hippocrates’, 1624-1689) kwamen met andere
theorieën. Paracelsus typeerde de ziekte als chorea lasciva en dacht dat de
danswoede het gevolg was van vrouwen die in verzet kwamen tegen kwaadaardige
mannelijke hegemonie. Ook onderscheidde
hij lichamelijke oorzaken. Een Britse
arts sprak van de ziekte van St.Vitusdans en zocht de oorzaak in reumatologische en neurologisache afwijkingen. Nu denkt men aan de zogenoemde kriebelziekte, veroorzaakt door moederkoorn, een soort graanziekte. Patiënten krijgen dan hallucinaties, spiertrekkingen en spasmen.
Even terug naar 1518. Toen werd een houten
podium voor de dansers gemaakt en zorgden fluiters en drummers voor muzikale
begeleiding. Even hun gang laten gaan, dacht men, dan gaat het vanzelf weer
over. Maar toen er ook in augustus nog werd gedanst, moest het wel een straf
van God zijn. Dus was boete doen nodig. Dansers werden meegenomen naar een
heiligdom van Sint-Vitus, in de heuvels van het stadje Saverne. Daar moesten ze
rond een houten relikwie dansen. Na enkele weken hield het gedans en daarmee de
epidemie op. Gelukkig maar. Zouden de dance-festivals die nu verboden zijn in
verband met Corona, eigenlijk stiekem afstammen van die middeleeuwse danswoede?
Vind
je het heel erg als ik het liever maar even bij de fietsende Youri houdt en bij
mijn rol als digitale ‘voorleesopa’ van Cas en 'fietskijkopa' van Youri.
(Bron:
Historiek.net; familiearchief f.v.son).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten