zaterdag 27 februari 2016

Hangjongeren. Hoezo niet creatief?

Als ik mijn leerlingen het mag geloven, dan vinden heel wat leerlingen maatschappijleer een van de leukste vakken. Of dat nou komt omdat ze geen huiswerk krijgen en maar enkele toetsen per leerjaar, dat laat ik in het midden. Voor een leraar die het vak maatschappijleer geeft, komen er per jaar enkele leukere momenten langs. Zo ook weer deze weken. Ze maken dit keer iets creatiefs over een maatschappelijk probleem. 
Zoals Derya, Amber, Sereni en Kayleigh uit B4E. Die hadden het probleem ‘hangjongeren’ uitgekozen. Nu blijken de dames van de afdeling van Tessa en Ivo jaarlijks toch al uit te munten in creativiteit, zowel voor wat hun ideeën betreft, als wat betreft de uitvoering. Ook dit jaar weer. 
Hangjongeren; Nou, dat neem je toch gewoon letterlijk! Tussen twee stokjes span je een draad die je nauwelijks ziet en –als wasgoed aan de lijn- worden er jongeren in speelse posities aan ‘opgehangen’. Een velletje A4 met uitleg erbij in de vorm van antwoord op de vragen: Hoe vaak komt het probleem voor; hoe is het ontstaan; wat zijn de gevolgen; wie hebben met het probleem te maken en hoe is hun mening; wat doen de mensen bij de overheid om hun zin te krijgen en tot slot: wat doet de overheid en klaar is de opdracht.  
Hun werkstuk mag er zijn. Ik heb er een foto van gemaakt die ik jullie niet wil onthouden. Ook de jongens van de ‘bouwafdeling’ hebben zich onderscheiden. De een maakte 'say no to drugs'; de ander een houten boompje met takjes waaraan wietbladeren groeien bij het onderwerp drugsmisbruik; de andere een ‘aardbeving-bestendig-huis’. Je moet er maar opkomen! Hang je huis op aan elastiekjes tussen vier palen in met een touwladdertje naar de deur. Geen last meer van scheuren, Groningers, als de aarde beeft….. Of een leerling die reliëfletters op een blad aanbrengt met de tekst: ‘Samenleving kan pas slagen als je het letterlijk neemt’. Daaraan kan menig volwassen schreeuwlelijk nog een puntje zuigen….
Als leerlingen met plezier aan het werk gaan, dan komen ze allemaal even trots hun werkstuk brengen tijdens de les. En de derdeklassers kijken hun ogen uit als er weer iets futuristisch wordt binnengebracht. Enfin kijk zelf maar. Als ik met pensioen ga, ga ik zeker dit enthousiasme missen.
(Bron: f.v.son: lessen maatschappijleer Dongemond college, 2016).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten