"Wat is een rotonde, meneer?” Een vreemde taal leer je het beste als je in die taal wordt toegesproken en als je ook in die taal je antwoord moet formuleren. Dat passen ze toe op onze school. De derdeklassers krijgen elk jaar een uitnodiging voor ‘Taaldorp’.
Neem nu
bij Duits en Engels. Deze week was het weer zo ver. Er worden tijdens zo’n
taaldorpsessie situaties nagebootst in een klas en de leerlingen worden daar
enkele minuten ‘doorgezaagd’ door docenten die een andere rol hebben aangenomen.
Zo was er
voor het vak Duits in lokaal 56 een restaurant, een ‘kleidergeschäft’, en bij
voorbeeld ook een ‘dokter’ te vinden.
Bij de
kledingwinkel moeten de leerlingen uiteraard in het Duits vertellen wat ze
wensen en ze krijgen ook in die taal hun antwoord. Het gaat er natuurlijk om
dat je je niet beperkt tot ‘Ja’ of ‘Nein’. Echte zinnen maken dus. En daar
krijg je uiteindelijk een cijfer voor. Hoe beter de zin, hoe hoger het
uiteindelijke cijfer.
Ik zat
zelf op de gang als surveillant bij Taaldorp Engels. Daar worden de leerlingen
in de gelegenheid gesteld zich –zittend op een rijtje stoelen- enkele minuten
voor te bereiden, voordat ze door een zoemertje naar binnen worden geroepen en
in het diepe worden gegooid. Opmerkelijk hoe zenuwachtig sommige leerlingen
zijn. Maar veruit de meesten komen na een kwartiertje opgelucht naar buiten als
ze in vijf verschillende situaties Engels hebben gepraat. “Viel eigenlijk best
mee, meneer”. De leerling lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, zo
denk ik dan......
Bij het
Engelse taaldorp kon je op het politiebureau een diefstal aangeven, bij de VVV
vragen naar de bezienswaardigheden in London en bij voorbeeld de weg vragen
(compleet met ‘roundabout’) en een hotelkamer boeken.
Af en toe
worden de leraren afgelost door collega’s. Het valt immers niet mee om uren na
elkaar steeds simpele zinnetjes in de ‘vreemde’ taal uit te spreken. Of te
luisteren naar een compleet verkeerd gespelde achternaam. Maar één ding is
zeker: de leerlingen steken veel op van het Taaldorp. Ik doe er graag elk jaar
weer aan mee. Ik vind het één van de goede dingen op onze school. Volgend
schooljaar voor mij nog één keer taaldorp!
Vrijdagavond
werden de diploma’s weer uitgereikt. Feestelijke gezichten en opgeluchte
ouders. Ook dat maak ik volgend jaar nog één keer mee. Fijne afsluiting van het
schooljaar.
(Bron:
foto’s Melline Deurloo, Rie Quirijnen en Jolanda Groenevelt 2016, taaldorp
Duits/Engels).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten