zaterdag 13 maart 2021

K-day

Dinsdag was het dan eindelijk K-day, kapperdag. Na maanden konden José en ik eindelijk naar de kapper. Uiteraard met de Valys. Dat wil zeggen om 8 uur ’s morgens weg en om 1 uur ’s middags terug. De heenreis omvatte een rondrit door onze eigen woongemeente, een door Waalwijk en via Tilburg naar Oisterwijk. Al met al meer dan een uur in het rammelbusje. En dat voor hemelsbreed 31 kilometer. De terugrit ging sneller. Weliswaar weer via Stillemburg en niet rechtstreeks via Udenhout en Loon op Zand naar Kaatsheuvel, of rechtstreeks naar Dongen en Oosterhout, maar een kniesoor die daarop let. Je bent er een paar uurtjes mee weg.

Testen

Onze zorg zit prima in elkaar. Dat weten we zo langzamerhand. In Den Haag krijgen ze -nadat er jarenlang op de zorg gekort is-, niks meer voor elkaar. Dat bleek, toen ik me woensdagochtend wilde laten testen op corona. Ik ben er bijna een uur mee bezig geweest, met hulp van José. Eerst telefonisch, toen via de laptop. Geen enkele keer gelukt. Ik neem ook aan dat geen enkele persoon van onze leeftijd, dat nog voor elkaar kan krijgen. Wat een rompslomp, nodeloze ambtenarij en blokkades. Vanuit Den Haag kunnen ze -als het tenminste niet om verkiezingen gaat- niks meer normaal voor elkaar krijgen. De GGD kon dat zowieso al niet. Dat lukt ze zelfs al niet bij het consultatiebureau. Ik heb het na zo’n klein uurtje dan ook maar opgegeven. Geef gewoon een telefoonnummer van de teststraat in Raamsdonksveer. Daar kan ik per scootmobiel naar toe. Hoef ik op niemand voor vervoer een beroep te doen. Uiteraard kon dat niet. Het zou eens een keer gemakkelijk en voor normale mensen doenbaar moeten zijn. Slot van het liedje: dan maar niet testen. Ik wacht gewoon wel op mijn vaccin, hopende, dat het tenminste nog voor de zomer komt. In theorie wel. ‘Het gaat beter’, oreert Rutte. ‘De dreiging van de derde golf blijft’, blaat De Jonge. Zo hebben ze voor elkaar een ontsnappingsroute gecreëerd. Het liefste zouden ze terrassen al open hebben gegooid, maar hun adviseurs zullen wel verteld hebben, dat je dat nu juist voor de verkiezingen echt niet meer kan maken. Het blijft een circus onder leiding van Rutte. Het ergste is, dat we nog gewoon met dat figuur blijven zitten ook in de komende jaren. Fijn dat we in elk geval weer naar de kapper konden, al kreeg hij als hardwerkende kleine zelfstandige nauwelijks rijkssteun, omdat hij uiteraard niet precies in een vakje paste. Die ambtenaren moeten echt wel echt creatief zijn, om al die extra regeltjes te bedenken. Rondom grote bedrijven hoeft dat niet van Rutte.

Zwart

Nog even. Ik kreeg zojuist weer de door mij in dit blog al eerder geprezen nieuwsbrief van Historiek.net. Soms worden bij toeval kostelijke kunstwerken ontdekt. Op een zolder in Parijs stond een koffer met verloren gewaande getuigenissen van humorvolle tentoonstellingen van ‘Les Arts Incohérents’. Bij die maffe, absurde kunstwerken uit de jaren rond 1880 behoorde ook een volledig zwart schilderij. De titel spreekt voor zich: ‘Combat de nègres dans une cave pendant la nuit - Alphonse Allais’. Het zou in onze tijd goed zijn voor urenlange nutteloze discussie.

(bron: familiearchief f.van son)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten